dulu

dulu waktu saya kecil lagi....waktu tadika....mama hantar saya ke kelas tadika....mama yang pakaikan beg letakkan dekat bahu....tapi bila dah besar....saya rasa walaupun saya tak pakai beg...saya rasa penat sebab saya rasa tanggungjawab saya sudah semakin besar....dan saya rasa walaupun di berikan beg kepada saya untuk menyimpan tanggungjawab tanggungjawab itu....saya rasa beg saya itu akan koyak rabak....sebab besarnya tanggungjawab saya rasa penat....

dulu waktu tadika saya belum ramai lagi kawan...dan tak ramai yang saya kenal....secara jujur saya bukan lah seorang yang peramah dan banyak mulut dengan orang yang tak kenal....jadi bibit bibit perkenalan dengan seseorang biasanya bukan saya yang mulakan waktu di tadika dulu.....tapi bila sudah meningkat dewasa saya jadi ramai kenalan tak kira usia....saya rasa dosa saya dekat orang pun sudah bertimbun timbun seiring pertambahan kenalan saya...jadi untuk semua orang saya nak minta maaf...nak kurangkan dosa yang dah menimbun...

dulu waktu di tadika saya rasa hidup saya tak di bebani masalah...makan minum pakai semua mama dengan ayah yang tanggung....secara jujur waktu itu saya tak pernah fikir yang satu hari nanti saya akan berjalan sendiri...tak boleh jerit jerit dan menangis lagi....sebab tak ada siapa yang akan simpati....

dulu waktu di tadika saya rasa saya boleh buat semua benda sesuka hati....saya boleh abaikan kerja rumah dan tiada siapa akan marah saya...tapi bila dah semakin membesar...saya dapat rasa tanggungjawab saya berubah ubah...sebab apa yang berlaku sekarang adalah sebaliknya dari apa yang berlaku dulu....

dulu waktu di tadika saya di beri kelonggaran untuk tidak bersolat....tapi bila sudah membesar...saya di ajar dan di suruh bersolat mengagungkan tuhan...malah saya di ajar yang solat itu wajib....secara jujurnya dalam proses membesar...saya pernah abaikan solat....saya pernah jadi jahat....saya pernah jadi bangsat....mungkin bukan dulu sahaja...mungkin di mata orang lain sampai sekarang saya adalah bangsat....sampai jika saya berborak pasal keagungan tuhan...orang akan tergelak kerana frasa keagungan tuhan keluar dari mulut orang macam saya....mungkin mereka kata saya hipokrit...tapi secara jujurnya saya tak tahu apa yang mereka rasa pasal saya jika mereka tak bagitahu....justeru saya mahu pekatkan perkataan mungkin yang bermaksud saya sekadar mengagak dari firasat jahil saya....

dulu waktu di tadika cikgu sibuk menyuruh kami belajar bersungguh sungguh jadi orang yang berguna di masa hadapan....tapi bila sudah besar...saya masuk kelas matematik tambahan....saya telah di perkenalkan istilah infiniti....jadi saya telah dengan selamba saya menyamakan istilah infiniti dengan masa hadapan....bagi saya masa hadapan adalah sesuatu yang fantasi jauh dari batas pemikiran manusia....sebab saya yakin saya bukan di cipta allah untuk semalam...hari ini...dan esok sahaja...sebab saya yakin saya di cipta untuk semalam...hari ini....dan sampai syurga nanti insyaallah....dalam alquran tulis...yang kehidupan di syurga nanti adalah kehidupan yang kekal....tiada penghabisan...bermaksud infiniti....jadi syurga berada di masa hadapan...saya tak mahu serabutkan minda saya dengan memikirkan sesuatu yang jauh di luar batas kemampuan orang macam saya....jadi saya rancang apa yang perlu bagaimana untuk makesure masuk syurga....walaupun susah...saya tetap tawakal...sebab dunia ini saya anggap macam sekolah...secara jujur...saya benci sekolah....setiap kali habis sekolah...saya adalah insan paling gembira di luar sekolah....saya suka berseronok di luar sekolah....jadi saya sangat sangat sangat memohon kepada allah...agar saya dapat berseronok juga di luar dunia...ameen...

bila saya berborak macam ini...pasti ada yang kata...

fulan/ah:"hey dude!...its not so you la to talking this way..."
aku :"why not??...i am not so me neither...tuhan saja yang kenal saya"

7 ulasan:

cucutokjanggut berkata...

teringat Cikgu Sarimah bila tengok perkataan 'matematik tambahan'...

nuRuLain_zAiNi berkata...

huhu..biarkan mereka berkata-kata

rHAzeS m0HamAd berkata...

doakan kesihatan cikgu sarimah.....beliau baru selesai operation tulang....mari doakan!!

cucutokjanggut berkata...

masyaAllah..
ingatkan takde sape tau benda ni..
sebab dulu macam cikgu mintak benda ni dirahsiakan..

kita doakan cikgu dalam peliharaan Allah SWt

rHAzeS m0HamAd berkata...

aku baru ziarah beliau hari tue....aku pun tak pernah tahu pasal ni....sampai senior kita....najmi yang selalu dia sebut tue...praktikal kat PPUM bagitau...

asshafiee berkata...

salam rhazes hidup yang dulu adalah kenangan dan pedoman kita kehari kemudian, kita manusia tidak boleh berpatah balik ke belakang, yang penting kita perlu merancang apa yang perlu kita buat di hari2 kemudian, apa yang perlu kita capai dan sebagainya, kehidupan yang lepas perlu kita kaji sejauh mana kemajuan yang telah kita perolehi. jika masih belum dapat maka perlu kita memperkemaskan strategi kehadapan supaya lebih teratur dan kemas untuk menghadapi hari kemudian. Apa-apapun jangan lupa dengan Tuhan

rHAzeS m0HamAd berkata...

syukron ustaz...