FOLK TODAY

"anak kau ada janggut sikit ye??...."

"aah.....kenapa"....balas mama.....

"tak sangka pulak aku....ingat dia tiru perangai abang dia...."

"kenapa??....apa dia buat".....
tanya mama lagi keliru....

"tak ada lah......cuma aku tak sangka je....."
.....balas beliau pendek

"lepak kat kedai mamak sampai pukul 1 pagi.....
hisap rokok.....
berborak borak.....dengan kawan dia....
dia mesti berdua je dengan kawan dia....entah apa yang diborakkan
......tak sangka pulak budak tu anak kau....."
tambah beliau lagi


********
itu antara perbualan yang mama bagitahu tadi......
aku sering diperhatikan rupanya.....
bila aku tanya siapa yang buat laporan begitu pada mama.....
mama jawab ringkas....pakcik yang turut selalu lepak di kedai makan yang sama dengan aku....tapi duduk di meja lain......


pertama sekali saya ingin beritahu saya berumur 22 tahun disember ini.....
saya boleh menoton DVD lucah kalau ikut nafsu
saya boleh beli alkohol kalau ikut syaitan
saya boleh mengundi jika ada pilihanraya
dan saya rakyat malaysia merdeka

untuk pakcik

wah pakcik!.....
bila pakcik lepak boleh pula....
bila pakcik hisap rokok boleh pula.....
bila pakcik borak borak boleh pula.....
pakcik......saya tak pernah kacau apa apa yang kemilikan pakcik....
anak pakcik pun saya tak kacau.....
apatah lagi keluarga pakcik......

ya pakcik.....
saya memang ada beza yang besar dengan abang saya....
tapi pakcik.....

pakcik kenal benar ke dengan saya....
pakcik kenal benar ke dengan abang saya.....
pakcik tahu benar ke dengan hati budi orang.....

tak payah susah susah lah pakcik.....
pakcik pernah senyum ke dengan saya......
pakcik pernah ke nak duduk semeja dengan saya....
itu lah pakcik.....
malas lah saya nak cakap banyak banyak......
kalau saya lepak minum pun pakcik pandang serong.....
apa lagi yang saya boleh buat......

ikut suka hati pakcik lah nak label saya apa.....
saya tak marah pun.....
cuma lain kali.....
kalau ada rasa tak puas hati dengan tindak tanduk saya....
berhadapan terus dengan saya.......
jangan nak guna mak saya sebagai medium menyampaikan perasaan pakcik yang terpendam......

******
insyaallah.....kalau ada jodoh aku.....terserempak dengan pakcik ini......aku nak senyum sinis tanda terima kasih untuk ambil berat.....kalau ada peluang aku nak salam cium tangan pakcik ini.....tak sangka pula di luar sana ramai yang berebut rebut nak jadi bapa angkat aku.....

hubungan yang baik sesama orang tua dapat membantu meningkatkan nama baik sendiri di kawasan taman perumahan

Tiada ulasan: