BERKONGSI RASA

asalamualaikum....

out of poetic mode....huh...letih berpuitis....aku kembali kepada mode biasa....tujuan entry kali nie adalah betul betul mengisi waktu aku dengan blogging even aku tak tau nak tulis ape...owh yea...aku ponteng kelas hari nie...mood ponteng memang membuak2..tapi...pagi tadi aku bace satu buku nie...haha...tak kan aku biarkan pontengan aku sia2...


QURAN SAINTIFIK-Dr. Danial Zainal Abidin...


yang aku da lame pinjam dari seorang sahabat nie... tapi tak baca2
honestly...im not too much into reading....haha...semua disebabkan firstly aku belek belek buku nie..aku nampak satu word yang ada tulis "BIG BANG THEORY"....sesiapa yang tak tahu big bang theory nie...nie ialah teori kejadian semesta time peringkat yang paling awal 14 trillion tahun yang lepas...untuk maklumat lanjut sila jangan segan segan guna enjin carian google anda...then...aku terus la berminat....terus baca....bagus buku nie...sebab dia apply quran verse dengan science innovation...

yang aku cuba nak share kat sini ialah teori perbezaan hari dengan dimensi dimensi yang kita tak nampak....[alam ghaib la]...

aku pernah dengar kisah orang sesat kat hutan...mangsa claim dia diselamatkan dengan orang kat dalam hutan....ikut orang tu tinggal kat kampung dia 3 hari...then bila dah lepas tiga hari...mangsa keluar dari kampung tu....diselamatkan pula dengan pasukan pencari dan menyelamat....lepas tu baru mangsa sedar yang dia dah hilang selama tiga bulan...tiga tahun...atau lebih lama dari 3 hari yang dia claim tu....

dan aku pernah jugak dengar tafsiran ayat quran yang ada menyatakan sehari di alam akhirat bersamaan 1000 tahun kat dunia....[sila betulkan kalau salah...]

apa yang aku cuba utarakan di sini ialah konsep sinaran....
seperti yang aku belajar di kolej dulu....setiap objek di alam semesta ini...ada memancarkan atau memantulkan sinaran....

manakala dalam sinaran pula mesti ada satu kriteria yang orang panggil lamda...[wavelength]...
kriteria wavelength ini pula berkadar sonsang dengan frekuensi....frekuensi pula ialah kadar getaran satu zarah dalam masa sesaat....so that...boleh disimpulkan di sini...semakin besar nilai wavelength semakin rendah nilai frekuensi....




dalam aplikasi harian pula kita sebenarnya banyak terlibat secara langsung atau tidak dengan sinaran ini...contoh; remote control,radio.microwave,

kalau kita guna remote untuk alih siaran televisyen....kita tekan dan halakan pada televisyen kita tak nampak sinaran atau cahaya keluar dari remote itu....tapi siaran televisyen tetap boleh bertukar....unless...remote rosak atau dihalang oleh objek yang gagal di tembusi sinaran remote itu...


untuk membolehkan sesuatu objek itu di lihat dengan naked eyes [mata kasar]....objek itu haruslah memiliki kriteria seperti lebih kurang 1x10^15 Hz bagi frequensi dan 1x10^-6 meter bagi wavelength....


oleh itu senang di konklusikan bahawa dalam kehidupan nie....ade juga objek yang kita tak boleh lihat....[perkara sam'iyat]{perkara yang kita tahu kewujudannya dari lisan atau catatan atau khabaran orang2 berpengalaman}....dan aku cuba kaitkan perkara perkara sam'iyat nie mempunyai kriteria wavelength dan frequencies yang tak dapat di lihat dengan mata kasar....
contoh; malaikat,roh,syurga,neraka,jin,etc.....


so that...some people somewhere somehow terlihat hantu la...terlihat lembaga la....makhluk halus la....sebab mempunyai keupayaan mata yang mantap....[tak berani nak hurai pasal nie....tanya la budak2 optik]....huhu..


hal ini juga ada dinyatakan dalam buku yang aku baca tu....ada satu verse quran yang state;


"malaikat-malaikat dan jibrail naik (menghadap) kepada Tuhan dalam masa sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun" {al-ma'rij ayat 4}


justeru, hari mengikut kiraan manusia di bumi adalah berbeza dengan hari di alam yang berbeza pada dimensi yang berbeza. konsep nie selari dengan science berdasarkan konsep time dilation {pengembangan masa} yang berkait dengan teori relativity Einstein....

ambil contoh paling ringkas la....sehari kat bumi merupakan satu tempoh pusingan lengkap bumi iaitu 24 jam....kalau setahun pula 365 1/4 hari....tempoh nie takkan sama dengan planet utarid yang mempunyai paksi lagi kecil dari bumi....dengan marikh yang mempunyai paksi lagi besar dari bumi....so that satu hari di bumi tak sama tempohnya satu hari di planet lain....



apa yang cuba aku cuba utarakan lagi kat sini ialah kita kat alam semesta nie bukan kita satu spesis je....kita juga di kelilingi oleh macam macam makhluk lain lagi yang allah sahaja yang tahu....
wallahua'lam...


ps; saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan

Tiada ulasan: