DOAPLASTIKTAKTERBIODEGRADASI #2

bismillahirrahmanirrahim..
dengan kudrat yang tersisa...
dengan mata yang mahu lena...
dengan hati yang tak berbelah...
aku dibenarkan tuhan untuk sambung berceritera...

tentang tuding sambil menunduk...
tentang sarang tebuan di jolok...
tentang cakerawala yang olok olok...
tentang jigsaw yang berkecamuk...

tenang gelora berbayang kejora..
senang aku di sudut pondok..
melihat unggas membawa lauk...
dari aku fikirkan tentang...

jadikan aku seorang yang malang...
jadikan aku tak pernah menang...
jadikan aku sekutu binatang...
jadikan aku si lebai malang...

baiknya aku bersenang lenang..
menutup mata melayang layang...
mengais awan mengait bintang..
untuk makanan di lewat petang...

Ya tuhan hujankan aku dengan pedoman...
tunjukkan semesta bukan aku yang jolok sarang tabuan...
tunjukkan semesta bukan aku yang menagih nanah sesalan...
tunjukkan semesta bukan aku yang menjemput cercaan...
tunjukkan semesta bukan aku yang silap percaturan...

Ya tuhan bantu aku pertahankan maruah...
bantu aku pertahankan darjah...
aku mual berfrasa seranah...
aku mual berdialog gagah..
aku mual berlaku salah...
aku mual opera serakah...

aku sekadar membayar jumlah..
saat aku di timpa celaka...
aku bukan batu tak punya amarah...

ya tuhan...aku lelah...
dengarkan permohonanku lemah..
lindungi aku dari syaitan dari seluruh tohmah..
lindungi aku dari sekecil pukau sebesar santau...
lindungi aku dari kiri atas kanan dan bawah...