HARI AKU



hari ini roh Shakespeare yang selalu berpuisi dari kamar hati tak datang bertenggek....aku jadi kelu...dan aku tulis ini dalam sinar beta yang aku pancarkan ke pelusuk kamar...dalam kamar sunyi di tinggal semua susuk...aku jadi terbang dengan angin sampai ke satu ceruk...aku sedar ini semua mainan anganan yang melalaikan...aku tembuskan pandangan terus dan aku fikir semula hari pagi aku sampai malam....mahu aku kongsikan tapi kalau bukan aku siapa lagi mahu hargai hari aku...hari aku allah bagi....walau aku tak ambil...aku tetap di suap dengan hari aku...hari aku adalah hari aku....bukan hari kamu dan aku jadi penghulu yang terima arahan dari allah untuk atur hari aku....dalam sedar atau tidak...dalam terlantar atau pekak...ini hari aku....aku syukur sebab tiada orang lain dapat hari macam hari aku....aku belajar menghargai hari aku dengan di temani teladan dari semalam dan sempadan yang aku bina untuk akan datang...aku bukan budak kecil yang perlu diaturkan rancangan untuk menyelusuri hari mereka....aku bukan orang tua yang tak daya yang tak tahu apa perlu di isi untuk menjalani hari mereka....tapi aku sedar aku bermula dari mana dan sampai apa aku akan berada....tentang jatuh bangun bukan sesuatu yang mustahil terisi dalam hari aku...tentang masalah bukan sesuatu yang ajaib dalam diri aku....aku teruskan hari pagi aku dengan bermula dari pekikan ibu "woi!..ko tak mahu pergi kelas ke??..."...bangun malas... mandi... solat...baca apa apa yang patut....naik motor...tak sedap hati...berfikir...dah lama tak salam cium tangan mak sendiri sebelum pergi kelas...cari modal...."mama mintak duit"...mama masuk dalam ambil...aku cium tangan mama waktu beliau menghulur not RM10....pernah dulu aku ingat lagi...sewaktu aku mahu cium tangan beliau....topi keledar yang aku kenakan jenis ARC setengah yang ada paruh di hadapan nya....aku cium tangan mama tanpa sedar yang paruh di topi keledar aku terpatuk tangan mama....macam kelakar pun ada....kenapa lah aku tak buka topi keledar siap siap....jadi pagi tadi aku ambil pengajaran dengan membuka topi keledar terlebih dahulu...dengan lakonan yang konon konon memicit jerawat di pipi yang segan segan mahu keluar....sampai kelas dengar lecturer berborak tentang keunikkan ilmu hisab lanjutan untuk jurutera....ah!...syaitan datang main buaian di mata aku...aku gagahkan juga sampai habis kelas syaitan buat mata aku macam taman permainan bermain lari lari serta police and three di mata aku.....cis!...syaitan memang setan....aku berjaya gagahkan mata kerana keputusan ujian berkala aku subjek kegemaran jurutera sekelian alam aku peroleh dengan result yang mampu membuka mata kuyu dan dibantu oleh emosi yang bertahmid memuji kuasa yang maha memberi... alhamdulillah....aku dapat panggilan telefon dari seorang rakan untuk menghabiskan masa di pusat membeli belah plaza alam sentral....aku datang setelah mendengar habuan yang bakal menanti kehadiran aku di situ iaitu ayam goreng...dengan perut tak sarapan yang masih bernyanyi nyanyi lagu tradisional negeri uganda agaknya...lirik pun tak jelas jadi aku main agak saja.....aku terjah plaza alam sentral....kadang ada rakan rakan aku yang menamakan sendiri kawasan itu sebagai alam setan....kenalah dengan tempat dengan kadar sosial yang tinggi di kawasan bandar shah alam ini aku jadi lali lihat makhluk makhluk yang didalam kad pengenalan mereka tertera perkataan islam....tapi...[pandai pandai lah berimaginasi tentang apa yang aku lihat]....aku tunggu kawan ini main boling...dah masuk waktu solat dah ini....tapi seluar yang aku kenakan aku tak yakin kesuciannya...jadi aku bergegas pulang ke meru indah nan permai kampung ku nan satu itu....solat dan bergurau kasar bersama adik aku...sempat jugalah aku bagi penumbuk sampai mata beliau lebam dua tiga tompok...[percaya ke???...]...tak lah...itu memang corak gurauan kami....dia tak pernah marah sebab aku bagi kebebasan penuh kepada dia untuk buang title abang di awalan kata ganti nama aku kepada dia.....jadi dia panggil aku dengan nama aku dan perkataan "woi" contoh "woi...radzi...bla...bla...bla"...walaupun beza kami 16 tahun....bagi aku...itu yang akan buat kami rapat sampai dewasa kelak...insyaallah....bukan niat aku mahu biar beliau membesar dengan kurang ajar..sebab aku punyai cara aku tersendiri untuk didik adik aku....cukuplah aku dapat tahu yang beliau menukar kata ganti diri kepada "saya" ketika menghadiri kelas tadika...membuktikan beliau tak kurang ajar pada masyarakat dan guru beliau...andai berlaku demikian ...na'uzubillah...kaki ini tidak akan teragak agak untuk bersinggah ke badan beliau....sedangkan mama dan ayah aku juga gunakan cara tersendiri untuk didik aku dengan cara yang ibu bapa lain tak gunakan....aku memang anak yang membesar dengan penuh kebebasan.....tapi alhamdulillah...aku pernah belajar dan aku ada setitik ilmu di dada tentang batas batas yang perlu dijaga....

berbalik kepada hari aku...aku tertidur di atas sofa rumah di ruang tamu aku yang tak berapa indah....di kejutkan oleh satu suara selebriti di dalam cartridge tv yang di temubual oleh wartawan melodi....aku tak tahu bagaimana boleh beralih siaran ke tv3 sedangkan aku tidur bersama suara spongebob yang ceriteranya asyik berulang ulang sampai aku naik hafal dengan skrip beliau yang seterusnya....selebriti itu mengeluarkan kenyataan berbaur bangang...[err..maaf..]...berbunyi...."walaupun nama saya bla...bla...bla...nur alislam tapi bla...bla...bla nur al islam adalah seorang yang seksi....saya pun tak tahu nama saya....bapa saya yang bagi....tapi bla...bla...bla nur al islam adalah gadis seksi"....aku maki dalam hati....kerana persepsi pertama aku adalah "cis!...minah ni bangga ke dia seksi"....aku pedulikan....terus capai tuala dan mandi.....ketika mandi tiba tiba imaginasi aku menerawang tentang minah tadi datang dalam keadaan kain kapan beliau terdedah sana terdedah sini macam pakaian beliau sewaktu hidup....apa entah yang aku fikir sangat pasal minah ini....ah sudah lah....aku isi aktiviti petang aku macam hari hari lain....

petang beranjak malam....aku biasa habiskan malam aku di kedai kopi di pekan meru ini....aku memang regular customer kedai itu....ada seorang bibik di situ gemar berborak ketawa dengan aku...kami baru berkenalan kerana bibik baru mula berkerja di kedai itu....aku tak tahu kenapa bibik mesra dengan aku dan tak lokek senyuman....yang aku tahu bibik itu punyai anak sebaya aku yang sedang belajar kedoktoran di universitas di jakarta....kadang aku jadi berfikir....hubungan negara kami dalam keadaan yang kurang selesa....tapi aku dan bibik mampu bergelak ketawa kerana apa??...kerana kita adalah manusia....aku hormat bibik.....bibik open minded tentang kuala lumpur....aku juga open minded tentang jakarta.....satu lagi yang menunjukkan sayangnya bibik pada aku kerana beliau telah menyuruh anak beliau di jakarta untuk mengepos dvd "ketika cinta bertasbih"....yang tak keluar di malaysia....dah keluar ke??...entah lah....tapi cerita itu memang banyak memberi pengajaran....novel dari cerita itu mengajar aku tentang itsar...itsar ialah situasi di mana kita tidak harus mengalah....sebagai contoh apabila dua orang perempuan mahu bersolat tapi seorang sahaja yang punyai telekung....jadi pemilik telekung itu tidak harus menawarkan telekungnya kepada perempuan yang tak punyai telekung itu....pemilik itu harus bersolat terlebih dahulu....aku aplikasikan dalam solat jemaah....jika ada saf kosong di depan...jangan bagi orang lain masuk dulu....kita yang kena masuk.....
bak kata pepatah arab....ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah....sila amalkan ilmu anda dan kongsikan satu alam....baru bermanfaat dan dapat naikkan saham.....insyaallah....bibik kantoi rupanya kalau di luar waktu kerja bibik seorang yang tak bertudung....kerana aku terlihat gambar beliau tidak bertudung sebagai wallpaper handphone beliau...yang beliau minta tolong untuk mematikan bluetooth yang terbuka....aku bagitahu bibik...."bibik kenapa sih nggak terusan berjilbab di luar...mendingan berjilbab terusan...kayak perempuan solehah gitu...dosa lho kalo kita dedahin aurat"....owh...selepas chill out bersama bibik aku jadi fasih berbahasa jakarta...."waduh...kepala gue itu gatal lho kalo terusan berjilbab....gue rimas..."...jawab bibik....mungkin hujah aku tak sepanas yang bisa membuat bibik duduk lama mendengar teguran aku....lantas bibik bangun dari kerusi dan terus melayan customer yang baru sampai....aku duduk lama lama berbincang hal keselamatan dunia dari isu isu CIA, agen mossad,klu klux klan, whitey superior, politik dan syurga neraka...dan akhirnya aku habis hujah....dan balik rumah di kala gerimis menjengah..... sekian... asalamualaikum.....

status : menyelongkar kebaikkan dan kemanisan dalam hari hari yang dianugerahkan tuhan...LA TAHZAN!...

Tiada ulasan: