GELABAH

berhadapan dengan kesempitan...memang....kesempitan ini langsung aku tak baca akan tiba tiba masuk sekali dalam takwim....tentatif aku bukan merangkak lagi macam hari lalu aku boleh lagi duduk berfoya foya menghirup masa masa yang singgah....membilang sama sama detik detik yang bergetar....

kalau mata kasar aku berabiliti besar sudah pasti aku gerak sekali sama amplitud dari gelombang yang berjimak dengan frekuensi...

tapi semalam buat aku bergetar laju....langkah aku andai jadi pemalar mengufuk sudah pasti singgah ke negeri jiran....kalau melintang....sudah pasti sampai ke bulan....ganas sekali aku rentap semua yang aku pernah dengar kelmarin....aku masuk ke dalam medan dengan pengalaman....bukan dengan persiapan....

bertatih semula dengan kelemahan....menetapkan aku dalam satu tetapan yang buat datar dada aku jadi ombak besar yang kencang.....taufan lantang yang gersang....aku kosong dengan perapian....kosong...songsang dari alam buat aku benci pada perubahan.....

bila aku seorang aku rasa aku ialah jalang....tapi memang semalam aku seorang....seorang aku berharap bukan jalang yang malang....bukan dua atau enam....tapi seorang....belum pernah lagi aku dengar atau lihat di persekitaran....kisah gitar di buat layang layang....atau kisah basikal api lapan lejang....

dicuit pada keunikkan tanda soal.....buat apa aku duduk kalau keunikkan aku sialkan.....buat apa aku rajuk kalau diri sendiri diarah berdepan.....aku bertatih lagi.....rasa mahu toreh tatu pada lengan....tulis semua yang bisa jadi perkaitan hari ini dan masa depan.....

imbuhan aku jauh dari yang aku rancangkan....ramalan dan kalkulasi semua aku langgar buta dan lebam....campakkan diri dalam lubang lama lagi....tapi kali ini dengan cangkul agar boleh bikin bilik sendiri dalam lubang sendiri.....

aku versi positif hilang semalam....semua hilang....semua padam...semua satu kali hilang dan padam.....
mahu cari lagi....mahu satu lagi.....walau jadi cacai najis nanti....aku mahu jadi cacai najis berkualiti tinggi....
kalaupun aku jadi pelik nanti....kalaupun ibu ibu akan larang anak mereka menghampiri aku nanti....
kalaupun aku jadi orang zaman primitif nanti.....aku mahu jadi yang berkualiti.....persetankan persekitaran....untuk terus jalan ke depan pada satu garisan yang Dia tetapkan.....

3 ulasan:

norMAzuan MUstafa berkata...

huhuhu...bermadah sehhhhh

Unknown berkata...

Salam Jotter. Macamana exam. Saya modify slogan bahasa di sebelah kanan tu kepada Bahasa Melayu Kujunjung, Bahasa Inggeris Kukendong untuk modul bahasa Melayu saya di BNM.

rhazes mohamad berkata...

owh ya..silakan..exam macam biasa..adat mengaji..ada hari di bawah..tapi saya hari2 di bawah..haha