OPTIMISTIK SEORANG AKU

asalamualaikum...
bangun di pagi hari...bukan bangun sebenarnya...cuma belum tidur lagi...rasa segar masih mendampingi....aku terus buka mata ini selagi boleh buka lagi....banyak agenda yang perlu diisi setiap hari....sudah lama tak menaip....aku jadi kekok pada awalan lepas buka komputer ini.....hari hari sunyi datang lagi...bukan aku mahu merungut seperti kucing di beri kepala ikan bilis....aku mahu jadi kucing yang lepas dapat satu nak satu lagi....tak berhenti sampai puas hati....walau aku aku belum dapat lagi...memang jadi seorang aku belum pernah puas hati...kadang aku tak pernah tunjuk usaha aku agar sesuatu aku dapat kecapi....tapi aku lebih cenderung doa dan optimis pada maha kemurahan rabbi....kadang RM aku...aku campak dekat atas bumi macam aku tak perlu lagi....aku lihat RM bukan sesuatu yang patut aku impi....entah....tapi tuhan letak aku dalam satu komuniti yang berideologi...kalau kurang RM...jangan harap boleh berdiri....


kadang aku kata celaka pada situasi....tapi lepas beberapa kelip mata aku sedar lagi....situasi bukan abstrak yang patut dipersalahkan....aku malu pada tuhan...sebab segala sesuatu tuhan yang buat....aku tak layak jadi hakim untuk nilai situasi....jadi aku geleng kepala....setiap kali aku ingat....aku sedar...dosa aku bukan secebis dua....aku jadi takut....aku mahu idealkan timbangan baik buruk aku nanti....tapi aku sangat takut amalan aku pada tuhan di tolak ke tepi...sebab silap jahil aku yang serba serbi....aku mahu sekali doa nangis nangis hari hari....mahu bagitahu pada tuhan pada dasar hati yang sangat hina ini...aku mahu sekali amalan aku jadi penjamin aku nanti...sebab aku sedar afiliasi aku hanya pada satu entiti bernama rabbi....aku malu hari hari....tuhan lihat aku buat salah sengaja atau bukan....kadang aku biar rakan rakan permudahkan suruhan....dalam hati aku fikir....tuhan pasti kecil hati sama aku....aku biarkan mereka hidup jauh dari tuhan....tapi aku sendiri belum pasti jarak aku sama tuhan....jadi aku mahu bagitahu di sini....mari semua orang...kita dekatkan diri pada tuhan....tak rugi aku rasa kamu semua  berusaha kejar keredhaan tuhan...tuhan pasti bantu aku dan kamu....sebab tuhan sedang lihat kita....waktu aku taip ini pun tuhan sedang lihat aku....waktu kamu baca ini pun tuhan sedang lihat kamu....tuhan suka jika kamu mengingati Dia....hidup kamu kamu pasti dapat rahmat yang berlimpah....

dalam diari diari aku yang aku simpan dalam pita suara hati....cuma hempedu dan otak aku saja jadi saksi...aku selalu catatkan kisah aku yang selalu jadi mamai pada persekitaran....bila aku biarkan semua yang datang aku pandang macam benda semalam....aku jadi cepat bosan pada keadaan...mungkin pekatan biologi konsentrasi aku sudah mula berkurang....aku jadi lutcahaya pada atmosfera....melihat badut badut menari girang macam lalang di luas padang....entah apa yang perlu ditawakan...entah apa yang perlu dirisaukan....mereka kata "kau terlalu pandang jauh ke hadapan"....fikirkan hari depan yang terlalu ke depan....memang merisaukan....sebab  satu hari [bukan] , saat [bukan], [maksud aku ketika saat dan hari merupakan sesuatu yang di panggil kenangan]....ketika itu kita akan kata...."pantas sekali hari dan saat tiba ke penghabisan".....masakan ketika itu baru kita mahu rancang untuk kehidupan pada peringkat mendatang....aku tidak mahu menjemur pakaian basah ketika guruh sudah marah....

aku rasa tak perlu aku bagitahu lagi dan banyak kali yang balasan allah itu panas....kamu tahu sendiri bukan....malah kamu lagi petah berbicara sama orang orang dan punya minda kaya dengan pengetahuan isi alam....di sana tidak disoalkan...dari mana kamu datang dan apa keturunan....tapi disoalkan pula apa yang kamu lakukan dan tahap mana tanggungjawab kamu selesaikan....aku juga nanti disoalkan....jangan sampai kita menangis pada karma yang kita binakan....aku takut nangis walau tahu amaran yang telah disediakan....aku takut kecewa bukan kepalang....aku sudah biasa menangis kecewa....aku belum pernah menangis gembira....aku sudah biasa tertawa gembira.....aku tidak mahu tertawa berduka.....ya tuhan....bantu aku selesaikan hutang aku pada Mu....bantu aku tuhan....aku jadi buntu tanpa hidayah Mu....bantu aku ya Rahman....aku tidak mahu pakai baju semalam....aku tidak mahu jadi abid di ulit sesalan saat jam di tangan aku gagal berfungsi dengan nadi kosong nanti....aku tidak mahu jauh dari Mu.....











Tiada ulasan: