KUASA DAN AKSI

assalamualaikum....
alhamdulillah...
saat aku establish new connection tadi broadband telah pulih sedia kala....berkhidmat macam biasa...rajuk agaknya dengar aku mahu tukar pada talian tetap....

jadi lepas berjaya mendail...aku jadi buntu mahu taip apa....ya...memang sebelum ini rasa banyak mahu taip....penyudahnya...semua hilang lupa....tak apa....mari jalankan tangan atas kekunci lagi....macam biasa....topik akan dimulai dengan angin angin kecil....yang mungkin akan hangat di klimaks atau akan makin bosan dan makin bosan sampai kalian alihkan mouse di butang pangkah di atas itu.....

owh....pesanan selingan....jika bosan atau jengkel pada tulisan ini....jangan segan segan untuk berhenti baca dan pergi....sebenarnya ia mudah dan sangat praktikal....cuma ada segelintir orang yang suka buat sesuatu yang mudah jadi rumit....dalam masalah macam ini kita terbiasa meletakkan diri pada tingkat tertinggi....jadi hakim....kalau bukan untuk dihebahkan....sekadar menilai untuk sangkaan diri sendiri....terhadap tulisan yang terpapar.....


ah...lupakan pasal itu....aku mahu cerita pasal bibik...ya....bibik di entry ini ...malam tadi....bukan malam tadi....awal pagi tadi saat sebelum aku tulis entry yang sebelum ini......aku sedang melepak dengan bibik....awal pagi....entah apa alasan...tiba tiba rakan aku ajak aku keluar waktu dinihari....aku dengan alasan ingin online terus siap siap dan keluar dari rumah.....

melepak dengan bibik memang banyak yang diceritakan....bibik cerita....dulu sewaktu beliau baru sampai di malaysia kita yang indah dan permai yang penuh dengan rakyat berbilang bangsa yang saling toleransi dan menjaga sensitiviti masing masing ini.....owh....panjang sekali mahu menerangkan perihal malaysia....definisi yang tepat atau tidak....itu cerita di dapur bukan di ruang tamu.....

bibik cerita beliau memulakan kariernya sebagai amah dari indonesia yang diselia oleh satu agen pembantu rumah yang bibik sendiri tak cerita.....beliau mula berkerja di rumah seorang majikan berbangsa 1malaysia yang bukan beragama islam...


dipendekkan cerita sepanjang bibik berkhidmat di rumah bangsa 1malaysia itu....bibik mengalami kerumitan untuk menunaikan kewajipan sebagai seorang muslimah.....bibik bercerita....majikan berbangsa 1malaysia itu melarang bibik bersolat....paling teruk dan mengharukan....bibik pernah bersolat di dalam kamar mandi....ya....bilik air....pernah tak anda solat di bilik air??....selain itu pernah sekali anak majikan bibik terlihat bibik bersolat....anak kecil itu jadi kaget....kata bibik...anak kecil itu lihat bibik memakai telekung seperti hantu...akibatnya telekung bibik dibakar....jadi bibik tidak ada telekung lagi....selain itu....mashaf quran dan surah yasin kecil bibik juga turut dibakar oleh majikan berbangsa 1malaysia itu.....bibik pernah mengutarakan hal ini pada majikannya....tapi majikannya mengugut bibik dan dengan ugutan yang buat bibik tersepit dalam situasi....penyudahnya...bibik terpaksa diam dan tidak berbuat apa apa....selain itu majikan bibik merupakan pemakan binatang haram bagi umat islam.....bibik pernah sampai lima bulan berturut turut sekadar memakan mee segera maggie untuk mengelakkan bercampur makanan dengan keluarga bangsa 1malaysia itu.....sehingga suatu hari setelah genap kontrak bibik dengan agen tersebut.....bibik tidak memaklumkan pada majikannya....kebetulan pada waktu itu tahun baru bagi bangsa 1malaysia itu....bibik diberikan duit bersampul merah....sebanyak RM35.00....bibik nekad dan terus melarikan diri dari rumah durjana itu..... bibik terpaksa menunggu sehingga tamat kontrak dengan agen itu kerana beliau akan dikenakan denda jika melanggar kontrak yang telah dipersetujui tanpa difahami bibik....itu antara ujian untuk bibik....kalau nak cerita semua...memang panjang...


kesilapan yang aku lihat di sini....kenapa agen tersebut boleh menempatkan seorang pembantu rumah islam di rumah majikan yang bukan islam??....ya....sangat pasti yang difikirkan hanyalah untung dan kebajikan pekerja dibelakangkan.....perangai macam setan.....mendengarkan kisah bibik itu....aku jadi kelu....apa aku, kita, mereka, yang pada kad pengenalan mereka punyai tulisan islam....mampu buat??....siapa lagi yang harus bela saudara kalau bukan saudara sendiri??....sampai bila ini terus dilihat didengar tanpa sebarang reaksi??....


banyak soalan perlu diutarakan....tapi siapa mampu jawab dengan aksi....tak ramai boleh lakukan....mana pergi orang orang besar yang letak manifesto mereka sebagai manis madah??....apa fungsi islam hadhari??...apa fungsi mereka yang menyandang jawatan tinggi tinggi dalam agama rasmi??.....

yes!...curiosity kills cat....but they do left us with no carrot...
last words...
cilake....
jangan sampai aku naik mimbar satu hari nanti....
aku sembur seekor seekor sampai basah kuyup.....
saya bukan pro untuk mana mana pihak....
saya cuma mahu kebajikkan agama diletak pada prioriti tertinggi....sekian....

3 ulasan:

iktiraf berkata...

lama x jengah.. ;)

cucutokjanggut berkata...

apa yang berlaku kat dunia sekarang ni.. dari sekelumit kisah bibik, sehingga pembunuhan entah berapa juta umat islam, bermula dari satu sebab...

tahu sebabnya?

rhazes mohamad berkata...

manusia berlumrah lupa..