tulisan

asalamualaikum...
kau orang sihat?...aku tak pernah tanya kan?....kalau aku tanya macam kau orang nak jawab.....
lagi pun cukup sihat lah kalau dapat baca soalan aku tadi.....orang demam mana ada nafsu nak lepak lepak atas talian....tak tahu lah kalau "geek" tegar.....sanggup telan panadol....pergi ambil suntikkan dekat klinik semata mata tak nak ketinggalan lepak lepak atas talian......maaf lah....ada sesetengah ayat aku guna bahasa melayu padu.....sebab jarang ada orang nak buat......jadi tak salah aku cuba......tatabahasa aku bukan taraf pujangga atau puspawati ramlu.....kau orang kenal puspawati ramlu?....dah lama juga aku tak tengok beliau beraksi di kaca TV.......

aku dah selidik dua tiga blog mantap penuh dengan kontroversi.....hasil pemantauan aku penulis blog itu guna kata ganti nama diri "lu-gua".....memang "trend" agaknya.....tapi ada satu blog kurang ajar siap guna kata ganti diri "lu-gua" dengan tuhan.....apa kejadahnya?.....agak agak lah kalaupun diri rock.....pandai pandailah bezakan hubungan sesama insan dengan hubungan sama tuhan......ini lah dia jenis orang orang yang berlagak rock tapi haprak......kalau rock sekalipun tak perlu lah tinggalkan adat kesopanan dan kesusilaan....

"Habis cupak dari pelelehan"......mafhumnya : adat yang ditinggalkan sedikit-sedikit itu akan ditinggalkan semuanya satu masa nanti.

sebut pasal adat dan warisan.....aku dah mula risau dengan budaya sekularisme yang sedang menular......ada juga aku tengok gambar gambar sahih tanpa sebarang suntingan pasal tokoh tokoh dan nama besar dalam arena politik negara.......aku tengok arak pada tangan  mereka.......pecah sudah tembelang yang disimpan......berbau satu tanah besar....dari tepian ke tepian.......walaupun gambar itu diambil waktu zaman muda jahiliyah mereka.....tapi bagi rakyat yang tak kenal erti taubat dan perubahan....ianya tak ada beza kan?.....

nasib kita ibarat

"Kalau langit hendak menimpa bumi bolehkah ditahan dengan telunjuk."....mafhumnya : orang yang tidak berkuasa tidak dapat mengelakkan diri daripada perintah orang yang berkuasa.

banyak pula peribahasa nak diletak..... macam kau orang ambil peduli......tapi aku bosan..... jadi aku sertakan sebagai ilmu tambahan untuk masa hadapan.....mana lah tahu tiba tiba dapat mimpi jumpa hang tuah..... tak ada lah kekok sangat nak guna bahasa sastera.....hang tuah pun mesti tabik pada kita sebab reti cakap cakap macam beliau......tak ada lah masalah komunikasi berlaku.......

mengantuk pula mata aku.....tadi aku dah rangka karangan terbaik.......sebenarnya tulisan ini panjang lagi.... tapi aku mengantuk......mana mungkin aku nak letak frasa "BERSAMBUNG" dekat bahagian bawah......tak mungkin kan?.......mustahil aku begitu rajin untuk cerakinkan cerita jadi dua bahagian......memang nampak bergaya bila buat macam itu......lagak penulis novel yang dapat anugerah nobel.......tapi bukan bidang aku nak tulis tulis cara profesional........kau orang bayangkan saja lah penamat tulisan ini apa......aku dah tak larat nak tulis lagi......

Tiada ulasan: