CERAMAH PAGI

assalamualaikum....
ini mungkin eksplisit....jadi aku tidak tapis kata kata carut yang mampu menggugat kesenangan sidang pembaca....

kita kerap terdedah dengan propaganda sebenarnya......dari dulu....dan kita.....bila terbaca atau terlihat kumpulan kumpulan yang sibuk mengusahakan sesuatu provokasi......kita akan naik marah.......kita akan mula lantang dengan suara kita.....

contoh....apabila ada group page di facebook yang menginjak injak kehormatan islam.....seperti "fuck islam"...."muhammad s.a.w is......[aku tak sampai hati nak tulis]" dan banyak lagi......kita akan balas dengan marah marah.......

kita sepatutnya membelek semula buku sirah darjah lima dan enam sekolah rendah agama......di situ.....ada tertulis......bahawa Nabi Muhammad s.a.w. telah berhadapan dengan individu yang lagi teruk daripada founder group page yang memfitnah baginda.......tapi baginda s.a.w. tetap bersabar dan terus senyum berhadapan dengan makhluk makhluk terlaknat sedemikian......

tanpa kita sedar itu adalah objektif nyata sesuatu provokasi......membangkitkan kemarahan orang lain......kita lupa barangkali bahawa berdiam itu kadangkala bijak.....senyum itu boleh bikin mereka rasa sia sia dengan usaha mereka.....dan akhir sekali....lepas lelah mereka berhenti.......atau lagi teruk.....sampai kita marah.....

dan mula kata "fuck you" ."motherfucker" sana sini.......kita lupa lagi.....api tidak pantas dipadam dengan api......jika diteliti lepas kita marah.....mereka akan tertawa.....mereka akan puas hati......usaha mereka bukan sia sia lagi.......mereka giat lagi.....canang lagi provokasi.....sampai kita terbakar dengan api kita sendiri.....

dan akhirnya syaitan pun mula berdiri puas hati.......



Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa satu ketika seorang lelaki sedang mencaci Abu Bakar r.a sedangkan Nabi s.a.w sedang duduk di hadapannya. Orang itu terus mencacinya sedangkan Abu Bakar r.a dan Nabi s.a.w terus bersabar mendengarnya. Lantas Nabi s.a.w tersenyum. Apabila orang itu mencacinya dengan keterlaluan, lantas Abu Bakar r.a menjawab akan caciannya. Mendengarkan akan jawaban itu, Nabi s.a.w begitu marah, bangun, lalu meninggalkannya.

Abu Bakar r.a menyusul Nabi s.a.w dibelakangnya dan berkata: Ya Rasulullah s.a.w, apabila orang itu terus mencaciku engkau masih tetap duduk dan apabila aku menjawabnya, tuan nampaknya marah dan bangun?

Nabi s.a.w menjawab: Semasa kamu diam dan bersabar mendengarnya, seorang malaikat bersama denganmu yang mana sedang menjawab caci maki orang itu bagi pihakmu, tetapi apabila kamu menjawabnya semula, malaikat itu meninggalkanmu, dan syaitan telah datang di antara kamu, dan aku tidak mahu duduk bersama dengan syaitan; oleh kerana itu aku meninggalkan kamu.

(Hadith Riwayat Ahmad)



lagi lagi pada waktu suntuk di akhir zaman ini......pada masa ini kita boleh perasan individu yang sokong  penuh mesej mesej murni.....tetapi tidak mampu berhadapan dan mengendalikan provokasi dengan berhemah.....

makanya pada ruangan komen di bahagian provokasi.....kita boleh lihat orang yang memperjuangkan agama ber"fuck-fuck" sesama musuhnya....

sebenarnya perlakuan sedemikian tidak membawa kita ke mana mana......ia juga jelas diketahui oleh musuh kita.......mereka sengaja melancarkan perang psikologi agar kita membuang masa melayan kerenah tidak matang mereka..........

rugi teramat bagi kita jika melayan provokasi yang sedemikian.......adalah mudah dengan selamba menyatakan pada mereka.....we don't give any fucking damn about your message....so....just go ahead....and whatever.....

walau kita sedar kita berada pada pihak yang benar.....tidak semestinya kita perlu mempertahankan bertubi tubi bermati matian bertikam jari [menaip kata caci].......mempertahankan kebenaran itu dengan melampaui batas.......just being moderate pal!.......sebab apa??.....sebabnya mudah.....Allah S.W.T bersama orang yang benar dan menyukai hambanya yang tidak melampaui batas.......

jadi....tak perlulah bagi kita bermati matian menegakkan kebenaran macam kita tidak bersama sesiapa....macam menegakkan benang yang basah

being extremist is not a good way of life....... ia menunjukkan siapa sebenarnya si jumud yang berada di bawah tempurung......siapa sebenarnya si fundamentalis yang meletakkan sesuatu tertambat kemas pada setiap asasnya tanpa perkembangan.....

kita perlu berkembang......tapi itu bukan lesen bagi kita untuk menerima buta buta liberalisasi dan pluralisma dalam kehidupan kita......bersederhana dalam sesuatu bermaksud berada di tengah tengah......bukan terlalu fokus pada keduniaan....dan tidak pula terlampau menekankan akhirat.......dan tidak pula meninggalkan kedua duanya.....tak faham??......baca balik dari atas sampai lebam......

sebab kita ini ummatan wasatan......apa dia ummatan wasatan??.....umat yang tengah tengah.....yang akan menjadi saksi setiap perbuatan umat umat terdahulu pada hari akhirat kelak......

macam mana kita boleh jadi saksi??.....kita tak hidup dengan mereka......

mudah saja.....kita ada Al-Quran......kalamullah yang menceritakan dengan terperinci setiap perbuatan khalifah di bumi.....so that....itu menunjukkan kita bukan umat akhir yang tak ada function di muka bumi......darjat kita tinggi.......

so cuba tadabbur firman Allah yang berbunyi.....



Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya kiblat kamu ialah Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat yang engkau mengadapnya dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya) dan sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang-orang yang telah diberikan Allah petunjuk hidayah dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang beriman).
[2:143]

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): 'Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar'. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu. [2:120]

see that....kita sebenarnya telah diajar untuk bersikap matang sudah lebih 1400 tahun yang lepas......tapi atas sebab apa entah......susah sangat untuk diaplikasikan.......jadi masih belum terlambat untuk beraksi bijak......

sampaikanlah pesan ketenangan kepada saudara mara dan rakan rakan korang......supaya beraksi bijak dalam medan provokasi......sebab perbuatan kita....mencerminkan agama kita.......jangan ekstrim sangat....aku terajang kang!.....




PS:...pergh!!....gua bagi ceramah.....gua sekadar menyampaikan ilmu di dada....

4 ulasan:

azian azman berkata...

yup..its one way for them to make us bertelagah sesama sendiri..as one side kutuk2 walhal sndiri pun x pikir ape yg die kutukkan n vice versa..

n sometimes aku pikir kite ni da terkena dgn segala propaganda2 yg mereka buat..

so, the best way is to check ourselves first before tuding jari with each other...

ceh...pnjg lak aku komen..

rhazes mohamad berkata...

yup...betul betul...

itu juga yang aku fikir

Asma' Ahmad berkata...

ustaz!! hehe.. okay2 tak.. ak gurau jek.. betulla.. ak pun pelik senanye. bila agama kita diperkotak-katikkan, oh marahnya bukan main. meneliti kesilapan kita, kurang sekali. mungkin silapnya begini. kita yakin agama kita adalah agama yang paling betul. tapi cara hidup kita. soooo ke'barat'an sampai bila kita nak handle life, emosi semua terbawa2 gaya 'fuck' segala. huhu. skdr pndgn juga. tak berniat nak tambah ceramah.. hehe

rhazes mohamad berkata...

betul....cara hidup kita dah lama dulu dibius dengan budaya celaka....

perubahan harus bermula....tapi entah bila kalau individu yang sedar cuma dua tiga....