HOW TO FACE YOUR OWN FUTURE

assalamualaikum..
hu...update lagi....tahu kan sebab apa?....ha...bagus...tahu tak pe....

so...let typing begin

aku ada terbaca artikel atau berita...pasal depressing atau melayunya tekanan.....OMG...
ramai di antara kita terpaksa berhadapan dengan tekanan dalam kehidupan harian kita.....dari tekanan akibat hubungan hingga tekanan akibat tanggungjawab.....

aku pun pernah berada dalam keadaan tertekan.....memang rimas.....tapi selalunya aku akan cuba lupakan atau anggap diri aku tidak ditekan oleh sesiapa.....aku akan jadi bebas dan lupakan perkara yang menekan aku sepenuhnya.....

biasanya bagi seorang aku....perkara yang amat menekan sekali adalah menjadi seorang pelajar.....seperti ditekan dari setiap sudut......itu bagi aku.....kebebasan seorang pelajar menjadi terbatas....lambakkan tugasan dan macam macam lagi.....jadi untuk menjadikan diri aku sebagai seorang pelajar yang bebas.....aku selalu tidak memperdulikan apa apa yang menyekat kebebasan aku....seperti tugasan dan entah apa apa lagi......akhirnya markah yang aku dapat untuk setiap keputusan peperiksaan merosot.....ternyata cara ini sebenarnya salah.....hahahaha....jadi jangan tiru sangat....

antara cara untuk meredakan ketegangan minda akibat tekanan ini adalah keluar dari rumah dan melepak di maple.....selain itu....bagi yang tidak suka melepak di maple....anda juga boleh melepak di masjid sambil mendengar ceramah dengan hati yang ikhlas atau di perpustakaan......

depresi biasanya berpunca dari hati yang terkejut dengan ujian yang baru melanda diri seseorang....dan individu tersebut....gagal mengikhlaskan diri dengan ujian yang baru diterimanya....jadi....keikhlasan adalah titik tolak utama untuk menangkis segala tekanan yang bakal diinduksi syaitannirrojim ke dalam minda minda yang tidak stabil.....

justeru....selaku seorang umat islam....anda perlu tahu bahawa...syaitannirrojim merupakan satu entiti yang akan terus menerus memporak perandakan corak pemikiran dan kebolehan berfikir anda dengan memanfaatkan kesempitan yang sedang anda alami....

induksi syaitan yang berterusan akan menjerumuskan anda ke arah kebuntuan....sedangkan kita sedia maklum bahawa.....dengan berdoa dan bertawakal kepada Allah adalah kunci penyelesaian bagi segala masalah.....

hasutan syaitan yang tidak ditangani dengan baik juga akan mengakibatkan kita terjebak dengan lembah culture shock dan akhirnya tidak berjaya menangani tekanan dan ujian yang datang dengan bijak.....

ini dapat dilihat di seluruh kehidupan manusia.....bila sifat marah yang berpunca dengan hal yang kecil boleh mengakibatkan pertumpahan darah....manakala sifat tamak yang telah diinduksi hingga sebati boleh mengakibatkan peperangan dan korban jiwa......

matlamat syaitannirojim adalah satu.....menghancurkan keturunan nabi adam a.s selumat habis....dan akhirnya masuk neraka sama sama dengan syaitan laknat......dan ketika umat nabi adam terpaksa masuk neraka akibat perbuatan jahatnya di dunia......syaitannirrojim akan mentertawakan mereka....sambil berkata....'siapa suruh kau ikut aku.....sedangkan kebenaran telah jelas dinyatakan ke hadapan kamu....'....dan akhirnya......menyesal lah bagi firaun qarun dan rakan rakannya juga ahli neraka yang lain....

kita kena sedar....kehidupan di dunia ini adalah pendek....ibarat mimpi.....setelah mati....kita akan berhadapan dengan kehidupan yang pasti.....jadi persediaan yang mantap adalah bekalan terbaik untuk memastikan kita tidak berhadapan dengan tekanan hakiki di padang mahsyar.....

justeru....pada kehidupan yang pendek inilah.....kita harus menguruskannya dengan penuh berhemah.....bila ditimpa musibah....jangan putus asa.....kerana rahmat Allah...tidak semestinya datang dalam bentuk yang kita suka.....

god do answer human prayer....but sometime the answer is No!....

sebab apa?....sebab Allah memberikan kita apa yang kita perlu.....bukan menurut kehendak kita....

Wallahu 'alam....

___________________
PS : ini bukan ceramah...ini aku tengah pujuk hati yang rawan....siapa nak baca....silakan....haha

3 ulasan:

I*K*T*I*R*A*F berkata...

salam singgah :)

kalau saya depress,saya telefon mak abah! hehe :P

rhazes mohamad berkata...

wsalam....heheh....saya memang tinggal dengan parents....takkan nak kol jugak

boleh tak saya kol mak abah awak jugak...

mana tahu boleh release depress...haha

I*K*T*I*R*A*F berkata...

hahhahahahhaha.

xpela.bile dekat luar,call la rumah.

hahhahahha. :D