AKU JUJUR #1 : DOMPET LIPAT 3

assalamualaikum..

suatu masa dahulu...sewaktu aku masih di bangku sekolah lagi...kalau tak silap...darjah 6...zaman jahilliyah sekolah rendah...zaman di mana aku terpaksa membawa sapu tangan ke sekolah untuk mengelap hingus yang meleleh...ah!...korang pun sama juga...tak payah nak menafikan...

zaman itu rumah aku masih belum dilengkapi dengan pemanas air macam sekarang....jadi bila waktu sekolah bermula pukul 0730...aku terpaksa bangkit dari tidur jam 0600++....korang mesti pernah mandi pagi kan?...maksud aku subuh...waktu matahari belum naik untuk memanaskan suhu bumi....mesti sejuk kan?....jadi aku seorang yang memang tidak tahan sejuk....kalau pergi sungai pun aku mandi 5 minit je....lepas tu tak tahan...

bila aku mandi pagi aku kerap selsema maka meleleh lah hingus....maka aku langsung tak selesa nak fokus belajar....sebab itu aku cuma skor 2 A je dalam UPSR....hingus adalah faktor yang memundurkan pencapaian aku di peringkat sekolah rendah....

sebenarnya ini bukan cerita hingus....ini adalah gambaran betapa hingusannya status aku ketika itu....
DOMPET LIPAT 3...LEBIH KURANG MACAM INI

dipendekkan cerita...pada tahun yang sama...di era itu...trend memakai dompet lipat 3 adalah trend yang paling meletup.....dompet lipat tiga berharga rm10 seunit....mana mampu untuk membeli dompet sedemikian....jadi aku meminta kepada mama untuk membelikan.....tapi beliau enggan menurut dengan alasan common jangan membazir....

tapi aku bertegas untuk menggunakan duit simpanan membeli dompet lipat 3....tapi sebenarnya itu adalah gertakkan saja....aku tak ada niat pun nak melawan cakap beliau.....dan untuk pendekkan cerita lagi....

suatu tengahari yang panas terik....aku pulang dari sekolah dengan berbasikal...tiba tiba aku ternampak dompet lipat 3 siapa entah tercicir di jalanan....aku lihat kiri kanan tak ada makhluk lain....pucuk dicita dompet lipat 3 diduga.....aku terus sambar dan menyimpan dalam beg sekolah aku....

sesampai di rumah aku bersorak kegirangan sambil menceritakan kepada mak bapak aku perihal perjumpaan aku dengan dompet lipat 3....dompet lipat tiga tersebut nampak baru....dan terisi dengan not beberapa ringgit yang aku tak ingat....tapi tidak terdapat sebarang dokumen pengenalan tuan punya dompet lipat 3 itu...

mereka tuduh aku rembat dompet lipat 3 tersebut di sekolah....kalau dituduh aku masih tak kisah....tapi yang malangnya aku turut menerima bekas tangan dan macam macam bekas lagi....waktu itu aku memang down gila....aku dituduh untuk sesuatu yang aku tak buat...malah dipaksa mengaku....aku pasrah dan menerima serta memaafkan kedua orang tua...

apa kan daya...yang tahu kebenarannya cuma malaikat dan Tuhan....jadi aku berserah untuk menggalas ujian sedemikian.....aku ingatkan itu adalah kali terakhir aku dituduh untuk perkara yang aku tak buat....

tapi rupanya banyak lagi yang telah menyusul selepas itu....rupanya Tuhan jadikan itu sebagai tarbiyah muqaddimah untuk perkara yang bakal berlaku.....

banyak lagi perkara yang aku tak buat orang tuduh aku buat....tapi untuk AKU JUJUR #1 ini aku habiskan di sini dulu.....

bersambung.......

8 ulasan:

Asma' Ahmad berkata...

adakah ini sejarah nama panggilan kau di sekolah?? hee..

takpe rhaz. ni pglmn berharga. sok, ko dok tmpt mak bapak ko plak, kalau anak2 ko bw brg jumpa tepi jln, mungkin ko takakan terus jd emo sebab terkenangkan zmn kecil2. antara apa yg kita nampak, takkan sm dgn pe yg mak bapak kita nampak. sebab tu conteng dinding kat rumah ms kecik2 pun boleh kena sebat ;)

btw, dulu ak byk dompet lipat 3. guna duit sndr beli. siap kalau bukak tu, ad bunyi sreeeeet!! yg tampal cantum tuuu.. haha! skang ad ag aku turun-turunkan kat adik2. hakhak :P

rhazes mohamad berkata...

haha...xla...cerita nie tak da kaitan dengan nama aku....

aku sampai sekarang masih pakai dompet lipat tiga...

pic tue...pic wallet aku la tu...haha

memang ada hikmah lah benda nie semua berlaku...betul cakap ko....maybe aku dah takkan emo kalau berhadapan dengan situasi macam ini nanti

Wardati Za'im berkata...

Still remember how you trying to saved ur wallet from me so that i didnt get a chance to looked at ur IC.haha.tp kad matrik boleh plak bg tgk dkt blog! :P

rhazes mohamad berkata...

IC tak market...
kad matrik tu market kan....haha

Wardati Za'im berkata...

sgt poyo. dan sy masih x puas hati bile sy da dpt wallet awk tu but awk pergi stop motor tu utk rampas blk dr sy! cis~

rhazes mohamad berkata...

haha...awak lagi teruk....ambil tanpa kebenaran

Wardati Za'im berkata...

sy da ckp sblm tu nk tgk. thn awk yg x kasi. da bgtaw. kire da dpt kebenaran lar. -.-"

rhazes mohamad berkata...

cis...macam tu pun rasa dibenarkan ke...