IDZA JA' ANASSRULLAHI WALFATH

assalamualaikum...

ini entah kali ke berapa aku menulis dengan alasan bosan...rasa macam dah tak ada kerja...aku buat benda yang sepatutnya aku tak buat...tak kisah lah....sebab bosan...jadi to-do-list go to hell ya....

aku blogwalking dari blog ke blog...bosan juga....aku pergi blog yang selalu aku baca kalau bosan...tak up to date juga....barangkali ini musim kesibukkan pada puncak...

aku ada banyak persoalan dewasa kini...ada antara yang tak patut aku fikir....tapi dek kerana bosan menikmati suasana...banyak juga pertikaian yang timbul dalam kotak fikir aku...

pernah aku terbaca dekat satu blog...ada soalan killer yang entah kenapa aku terus fikirkan jawapannya...aku yang ngada ngada barangkali...

soalan tersebut menanyakan tugas malaikat jibrail pada waktu ini....kalau zaman nabi muhammad s.a.w dulu memang lah menyampaikan wahyu kan....tapi kalau akhir zaman nie mana ada nabi lagi kan....so tak ada lah wahyu untuk disampaikan lagi sebab al-quran telah lengkap....

aku ambil masa berbulan bulan untuk fikir...tapi sini ada link yang aku dapat lepas guna google...sedikit membantu....

ada juga aku pernah baca dekat artikel tanda tanda kematian....dekat situ ada tulis... waktu sakaratul maut orang....jibril turun sambil mengembangkan sayapnya yang ada paparan balasan yang bakal diterima si mati tersebut....sayap kanan menunjukkan syurga...sayap kiri menunjukkan neraka...saat itu manusia yang tengah nazak itu dah tak ingatkan orang sekelilingnya....

jadi aku tak dibelengu sangat dengan soalan killer tersebut lagi...sebab dah berpuas hati....

selain persoalan malaikat jibrail....aku pernah juga mempersoalkan kenapa nasib aku agak malang dalam sesetengah hal....aku juga pernah menyerahkan bulat bulat semua nasib manusia telah tertulis dan tak ada siapa dapat mengubahnya....maka apa yang manusia harus lakukan adalah sentiasa berserah dan berusaha sikit sikit....oh!....sebenarnya itu salah....

selepas aku pergi dengar khutbah dekat masjid beberapa jumaat yang lepas....aku rasa macam kena tampar dengan khatib bila beliau menceritakan kisah seorang pencuri yang bakal dipotong tangannya ketika zaman pemerintahan khalifah umar....

apabila diajukan soalan kepada pencuri itu...kenapa beliau mencuri....si pencuri tersebut terus menjawab bahawa ini adalah takdir yang dituliskan untuknya oleh Allah...maka beliau sendiri tidak dapat mengubahnya....apatah lagi orang lain.....maka khalifah umar dengan marahnya memerintahkan pencuri tersebut disebat dengan cemeti...kemudian barulah dikerat tangannya....

apabila ditanya kenapa hukumannya begitu berat khalifah umar menjawab bahawa pecuri tersebut telah menipu dengan nama Allah....

jadi aku rasa macam tertampar bila asyik serahkan semua pada takdir...padahal tuhan tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubahnya sendiri....jadi...pilihan sebenarnya terletak di tangan kita....sungguhpun tidak begitu mutlak...tapi kita mampu dan diberi peluang untuk memilih....

jadi...pesan aku pada diri....berhentilah menyalahkan takdir....berusaha...dan terus bergerak...walaupun se inci....yeah!..

ps:
mengubati kelelahan selepas menyusun batu bata membina menara yang akhirnya ditimpa tsunami...bukan sesuatu yang mudah...kalau tak tabah....boleh jadi gila...boleh hilang kewarasan....ya Ghafar...ampunkanlah dosa lalu aku yang bakal mengundang kafarah di hari depan...ameen....

ps:
hari hari disajikan dengan persimpangan...aku manusia..kaya dengan keengganan...kaya dengan kealpaan...kaya dengan kebodohan...tolong lah aku ya Latif....

Tiada ulasan: