ALASAN DAN AMANAH

assalamualaikum...

hari ini aku nak borak pasal amanah....you know...in our daily life.....kita tak pernah lari dari memikul amanah.... nampak isu ini macam remeh kan.....lagi lagi bila dibahaskan oleh orang macam aku..... secara jujur aku bukan bagus dalam menyeliakan amanah....

tapi juga tidak seteruk yang you all boleh sangka...jadi aku cuma jenis yang tengah tengah....

berbalik kepada isu amanah....amanah can be devided into two relevant volume.... ada amanah yang besar....ada amanah yang nampak macam kecil dan mudah dilaksanakan...

tapi sebenarnya..amanah nie satu perkara yang perlu kita titikberatkan. sebab kita akan dipersoalkan perihal cara kita melaksanakan amanah.....



macam buat assignment kuliah.....nampak macam tak penting mana kan.....tapi kalau kita kaji balik dari dasar dan akar umbinya.....sebenarnya kita sedang pegang amanah.....dari ibu bapa.....masyarakat yang bayar duit cukai dan dijadikan subsidi untuk pelajaran.....boleh pergi sebegitu jauh kan?..

jadi kepada you all yang masih ada assignment tak siap lagi.....pergi siapkan sekarang....blah!....*tegas...

kenapa aku nak borak pasal ini?.....sebab past few night.....aku ada chat dengan seorang hamba Allah yang perjelaskan aku tentang susur galur amanah nie......actually dia tak terang banyak mana pun.....tapi aku yang pandai pandai tokok sendiri ikut kreativiti sendiri..

sebab seriously talk aku rasa macam kena tampar bila aku cakap dekat dia yang kerja aku tak siap lagi sebab tertinggal beg dekat rumah kawan aku...jadi beliau cakap aku dalam bahaya kerana aku telah melalaikan amanah.....

maka aku kaji relevan nya statement beliau.....cis ..aku kalah dengan zero excuse....lepas fikir yang aku pegang janji dengan beberapa orang untuk menyelesaikan tugas......meski tiada hitam putih mengenai janji tersebut......tapi jangan lupa......mahkamah akhirat juga tak memerlukan hitam putih dalam pengadilan....perkara tersebut telah menekan aku dalam beberapa hari berikutnya..... corak aku melaksanakan tugas pun semakin menekan......dan akhirnya.....dalam rasa terpaksa yang mendalam pun aku tetap menyeliakan amanah dengan sebaik mungkin.......

tapi ramai di antara kita yang masih tak punya kesedaran dalam menyeliakan amanah........ ini dapat dilihat di mana mana......di universiti.....di jabatan kerajaan...... di pondok polis.......hatta di tandas awam juga boleh berlaku pengabaian amanah.......fikirkan sendiri relevannya kenyataan ini......kerana ia memang senario yang bebas dilihat di mana mana.......kalau tidak tentu kita takkan dapat lihat tandas yang kotor......kes rasuah dan SPRM tidak akan ditubuhkan untuk menangani masalah amanah ini......

maka kehidupan akan aman damai dimulai dengan amanah.....orang orang jahil tidak akan berpeluang menjadi pemimpin.......tiada si lantang yang akan menyuarakan bantahan di sana sini........dan paling penting tiada kes buang bayi didengari.......

malah kes jual binatang kawalan pun lenyap tidak berfail... hakim cuti hari hari... peguam peguam ralit cari side income...... course perundangan jadi course lelong.....mak bapak izinkan anak dara keluar malam......


TAPI

 itu semua berlaku jika amanah dengan Tuhan ,agama, ibu bapa dan masyarakat.....betul betul dijaga dengan rapi dan dititikberatkan dalam kehidupan harian kita.......

orang tidak amanah boleh dikategorikan dalam ciri ciri munafiq....tidak amanah berpunca dari pengabaian amanah itu sendiri....... maka dalam sedar atau tidak...... kita seringkali diinduksi dengan kriteria ini..... dari setiap sudut..... sampai kita biasa dengar hasutan.......

"ko tak payah skema sangat buat ini dan ini.."

"ko tak payah nak jujur sangat untuk sekian sekian...."

sampaikan perlaksanaan amanah mengikut piawaian yang ditetapkan akan dipandang sebagai sesuatu yang mengejutkan di mata masyarakat......jangan cuba nafikan ini.....ini tahun 1431 ya......kita telah sampai tahap sebegini ya tuan tuan....

culture memandang sinis untuk sesuatu welfare sudah lama mula seawal dulu lagi....maka yang diperlukan sekarang adalah satu modifikasi perlu diadaptasi dalam persepsi manusia terhadap amanah....

tak kira lah islam atau bukan islam...... nilai amanah itu sendiri merupakan kunci mula bagi kehidupan yang harmoni....dalam mana mana agama pun ada menekankan prinsip ini.....jika kita berjuang bermati mati tanpa ada kesedaran ini sudah pasti kita tidak akan harmoni.....

lancarlah kempen 123 whatever pun untuk menyatukan manusia.....tanpa rasa amanah....ia tak akan berhasil menurut objektif yang diimpikan.....pemimpin yang amanah mampu mencorak modal insan yang bertauliah....

pemimpin yang sebaliknya... you all boleh fikir sendiri sebab mereka juga akan ada alasan bukan senang jadi pemerintah.....jadi...dapat disimpulkan di sini alasan merupakan satu excuse dalam melaksanakan amanah sebaiknya....

sekian...

for the record :
entry ini gua kepam sehari dalam draft sebab nak memperbaiki diri....
Kay....gua dah cuba elak banyak noktah....gua perlu masa....dah jadi habit la....haha
    

3 ulasan:

CahayaCintaIlahi berkata...

uish..btoI gak tu kan.. amanah sgt berat tu..tak bole dipandang remeh..ak rasa ak pn nk kaji la pasal amanah ni..huhu tanx for d info ni ...

Hanisah Safian berkata...

ehem..

perlu beredar sekarang sebab esemen x siap lagi.hadoii (--")

rhazes mohamad berkata...

naz : haha....aku saja share...

teacher : gi siapkan dulu....jap lagi datang la balik...haha