BULAN RAMADHAN DULU DAN KINI

assalamualaikum....

syukur alhamdulillah dipanjatkan kepada tuhan....sebab bagi peluang pada saya untuk mengharungi bulan ramadhan yang penuh berkat ini.....dan saya harap saya dapat cuci balik kotoran kotoran dosa yang saya buat sebelum ini....banyak....bertangki tangki.....kalau buat loji dah tentu compressor nya rosak....

tapi pada waktu ini saya belum mula puasa lagi.....esok pagi baru mula puasa.....tadi alhamdulillah lagi....diberi keringanan untuk menunaikan ibadah common bulan puasa nie.....tengok orang lain bersemangat .....tiba tiba saya rasa dengki.....takkan nak jadi weirdo tegar tak bersemangat pula kan......even awek awek hot dekat facebook pop up status nak beribadah......

yang peliknya ia berlaku pada waktu waktu macam nie sangat galak sekali......macam A.galak gerak khas.....tak apa la.....kira Ok la.....ada function jugak Allah cipta bulan ini......termasuk saya.....baru nak nampak muka kat tempat tempat suci.......nasib baik tak ada yang komplen atau pandang sinis.....kalau ada waktu tu juga saya lempang mereka......mereka takut agaknya......misai saya dah makin lebat.....menampakkan kematangan......

jadi esok adalah hari dimana saya takkan bawa lighter di siang hari......teringat masa kanak kanak lagi....waktu tu tingkatan dua.....saya dan jiran keluar.....kami membeli belah di Klang parade untuk persediaan menyambut aidilfitri......naik bus je.....mana ada lesen lagi.....

tiba di bus stop ada seorang mamat melayu tanya ada rokok tak?.....jiran saya balas dia puasa.....mamat tersebut lantas angkat jari tengah dan hala pada jiran saya dan beredar......kami istighfar......tapi dalam hati saya jadi macam tak puas hati pula.......saya nak cari mamat tersebut sekarang nie.....nak ajak bertumbuk....tapi dah tak cam muka dia......cilaka.....great escape untuk mamat tersebut....

dulu masa kecil kecil waktu di tingkatan....saya dan rakan rakan kerap bertadarus di surau.....aktiviti tadarus selalunya dijalankan selepas teraweh......jadi sementara menunggu waktu tersebut......kami manfaatkan peluang tersebut dengan teraweh yang khusyuk.......OK.... ini tipu....

kami gunakan waktu tersebut dengan bermain di padang permainan yang berhampiran dengan surau......bila bosan bermain......kami ambil basikal....start enjin dan keliling kampung......basikal kami memang ada enjin......kenapa?....dengki?.....

kami memberanikan diri melewati tanah perkuburan......kerana kami percaya hantu syaitan diikat di bulan puasa......jadi pada pukul 2200 untuk melewati perkuburan bukan masalah besar bagi kami......oh....FYI....tanah perkuburan di kampung meru memang dibina khas di kawasan yang agak hutan sikit......tak percaya mari datang.......tapi sekarang dah ada sedikit kemajuan......ramai orang yang berebut nak mengumpul amal jariah.....mereka derma duit dan tanah perkuburan dimajukan......

berbalik kepada cerita melewati tanah kubur.....keberanian kami masih tetap berada pada paras yang sama.......ada juga yang menangis....melolong.....kayuh basikal laju....menjerit ketika melewati tanah kubur tersebut.......kurang keyakinan pada hadis syaitan kena ikat barangkali......ada yang ternampak kubur bercahaya lah.....cis....saya dengan jujurnya.....saya cuma nampak tanah kubur.....dan kubur style banglo yang ada nesan granite jer.....hijab saya tak terbuka barangkali......oh ya.....menurut buku islamic verdict.... style kubur banglo nie haram.....boleh refer ustaz ustazah ya......saya tak ingat pula hujah dan dalil tersebut......

ada juga yang pertikaikan.....dengan hujah.....jin tak kena ikat.....jin boleh masuk dalam badan pocong....dan lompat lompat.....gampang kan?....macam nak kena terajang je menyebarkan daiyah yang
menguburkan tahap keberanian orang lain......kalau orang macam ini saya cuma cakap satu je.....

"ko tanak ikut ko blah!..." dengan gaya yang sopan......

lepas itu orang yang kena halau ini akan report dekat mak saya yang saya merayau tak sembahyang teraweh.......standard business melayu la kan...... pantang tengok orang lain senang.......kalau nak tahu perangai hasad ini bermula dari perkara macam ini.......kalau kalian ada adik adik kecil sila tegah ya.....melentur buluh biar dari agen pembiakkannya.....

selain berjalan jalan......kami juga ada mengadakan aktiviti main nyorok nyorok.....keberanian kami dijana sepenuhnya oleh kepercayaan syaitan kena ikat waktu bulan puasa.......kami bebas menjadikan rumah tinggal yang menyeramkan sebagai kawasan untuk bersembunyi.......dan lebih thrill lagi......kami melaksanakan permainan nyorok nyorok ini menggunakan basikal....dengan peraturan tak boleh nyorok dalam rumah sendiri atau saudara mara.....di surau atau masjid......kawasan nyorok haruslah bukan rumah sendiri dan tidak boleh keluar dari taman perumahan.....thrill kan?......

tapi itu dulu.....bila ingat balik memang indah.....tak macam sekarag.....darjah enam dah pandai naik motor......kids today.....dulu saya sampai tingkatan 3 naik basikal.......itu yang buat masa muda saya indah......dan saya ikhlas.......saya langsung tak dengki dengan budak darjah enam yang sudah pandai naik motor sekarang ini........

pengalaman ponteng puasa memang banyak.....jadi kalau nak saya cerita hal itu memang tak cukup satu entry.....haha....tak payah la ya......kesimpulannya ramadhan sewaktu kecil adalah ramadhan terindah......kita sebenarnya boleh indahkan ramadhan dewasa ini dengan "you-know-what to do".....

anda semua boleh cari metodologi untuk mencantikkan ramadhan dengan cara sendiri.......jika anda rasa ramadhan anda indah dengan makan di siang hari..... teruskan lah.....tapi ada dosa di situ...... jika anda mahu menghiaskan ramadhan dengan ibadah yang riak dan takbur..... teruskanlah..... kita lihat jauh mana ibadah anda bawa anda....... jika anda mahu beramal soleh untuk ramadhan ini.... saya doakan diri saya jadi macam anda......haha......

OK...sekian...salam....SELAMAT BERPUASA

for the record :


aku perasan aku kerap berpuisi dalam entry ramadhan lepas.....ramadhan nie belum ada mood lagi

2 ulasan:

Hanisah Safian berkata...

Selamat berpuasa juga! :)

Aiyark!! gile thrill game.hahahahahahaha :D

rhazes mohamad berkata...

teacher...haha...thrill kan?....sekarang dah tak boleh main lagi dah...huhu