SWEET ESCAPE

"arghhh!!....mana nak keluar nie??."

teriak salah seorang dari kami yang aku tak kenali sangat. beberapa minit sebelum itu aku dengan dia sempat berkenalan, tapi nama dia aku dah lupa. dia pakai baju macam jack sparrow. jadi tak salah rasanya kalau aku tulis nama dia jack kat sini.

jack agak poyo dengan memaparkan karekter leadership dalam situasi macam ini. bukan aku nak kata memaparkan karekter leadership itu poyo. tapi biarlah secara berhikmah dan tidak terlalu obvious. tapi tidak bagi jack. nervous barangkali.

kami terperangkap dalam rumah seorang arkitek psikopat yang entah macam mana aku pun turut serta sekali. orang macam aku memang selalu ikut je flow, tak pernah nak rancang sangat. rumah agam arkitek ini besar, tak ubah macam rumah kayu dalam movie zathura.

tapi aku macam seronok, macam ini yang aku cari selama ini. berlari lari dikejar dengan arkitek psikopat memang mencabar. habis aku aplikasikan semua ilmu hide and seek during child age aku.

rumah itu berkunci dari pintu sampailah tingkap. semuanya dikunci dengan rapi.

"ha...ke sana mas..sana ada kamar..siapa tahu bisa kabur lewat jendela.. " suggest aku dalam bahasa indonesia.

"ayuh...mendingan kita ke sana aja deh...." jack setuju.

kami masuk ke bilik yang terbuka pintunya. gedebak gedebuk tapak kaki kami memainkan melodi menginjak lantai tingkat 2 rumah arkitek psikopat.

"jackpot!!!....ada jendela mas.." teriak aku dengan mata yang bersinar.

kami pecahkan tingkap tersebut tapi sayang sekali tingkap itu mempunyai grill penghadang menghalang kami keluar melalui situ. cilaka. kami masih terperangkap.

deruman enjin kereta arkitek psikopat kian rancak menghampiri kediaman tersebut. usus kami pula sudah mengecut ibarat diperah katakutan yang amat sangat.

"ayuh...kita tenangkan diri dulu di beranda..." arah jack seakan berbisik  kerana kami sedar yang arkitek psikopat sudah berada di tingkat bawah.

kami duduk di koridor hadapan bilik tersebut. sambil memikirkan idea untuk keluar.

sekonyong konyong terdengar derap tapak kaki arkitek psikopat menaiki tingkat atas melalui tangga kayu rumahnya.

"jom blah!!....cepat...dia dah naik tue.." arah aku yang udah gak bisa bertutur dalam bahasa indonesia lagi.

kami berlari bertaburan  ke tangga wing kanan rumah tersebut untuk ke tingkat bawah. aku sempat memandang raut wajah arkitek psikopat.

"eh!!....apsal macam harun yahya??..." getus hati kecil ku.

arkitek psikopat saling tak tumpah macam harun yahya. beliau menaiki tangga sambil tersenyum psiko dan menghayun jam saku beliau yang berwarna perak.



aku persetankan dan terus berlari. setibanya di tingkat bawah aku terlihat pintu yang aku rasa boleh diterajang dan menjadi jalan keluar untuk kami semua. aku menolak pintu tersebut perlahan.

"eh....tak dikunci...bodohnya..."

bodoh itu untuk siapa pun aku tak tahu. untuk arkitek harun yahya look alike yang tak kunci pintu, atau untuk kami yang tak cari jalan keluar sungguh sungguh.

"woi!!...sini la...keluar sini.."

lantas aku meloloskan diri dan menjerit kepada team mate yang lain yang sudah terlajak melewati pintu escape tersebut.

tapi haram jadah. selepas sahaja aku lolos. pintu escape terkunci sendiri secara automatik bagai dijampi teknologi sains remote infra merah. cilaka. aku kini keseorangan.

sejurus aku menoleh ke belakang. aku terlihat seorang lelaki mirip reshmonu. berpakaian ala ala robin hood, pakaian panglima perang perancis-british. di tangannya ada lembing dan di belakang badannya tergantung kemas panah dan di pehanya terjinjit bekas busur.

beliau memberikan teka teki.

"if you wanted to leave. you must answer my very long question, otherwise you have to be killed!."

lelaki reshmonu look alike membacakan soalan teka teki panjang yang waktu itu aku tak ada pen dan kertas untuk salin isi isi penting soalan tersebut.

dengan selamba aku jawab.

"its ok, i choose to be killed."

sambil bersedia bertempur dengan lelaki reshmonu look alike..freehand.. lawan macam anak jantan.

***

ok ini yang aku mimpi malam tadi. tokoh tokoh tafsir mimpi. tolong carikan isi tersurat dia boleh?. apa maksud mimpi aku ini?.

Tiada ulasan: