teleprompter untuk bumi

seratus zarah buat lapisan awan malam terus berangkai...
seratus yang datang seratus terurai....
seratus terurai seratus yang datang....
memang maju, memang modern, memang canggih...


pernah sekali tanggang berhinggap di pulau ini...
pernah sekali hang tuah bertandang di pulau ini...
pernah sekali vasco da gama menjajah pulau ini...
mereka kata bravo, excellent....


lingkungan ini pernah sekali melukis tragedi...
bila selimut bangsa ini di todak di koyak oleh yahudi...
permaisuri turun dari kerusi sakti...
yang tersisa masih lagi pertiwi yang basi....


aku ada perihal segar untuk di kongsi...
aku ada sahabat yang mampu serba serbi...
aku ada bodyguard yang bisa
ubah deria kau jadi debu kalau aku di sakiti....
tapi...mereka tetap di tepi...


kerna aku bernaung di bawah rabbi....
aku punya asset yang bisa aku andalkan untuk dunia aku miliki...
tapi....mereka tetap di tepi
kerna aku bernaung di bawah rabbi...


aku ada kemampuan untuk cipta dinasti....
pola peredaran ini pasti tertukar suatu hari nanti...
datang untuk meratah...
dan suatu hari pulang untuk diratah....
mereka pasti akan beredar berpihak bagi yang pasti....
tapi aku tetap bernaung dibawah rabbi...


aku selak diari diari bumi...

aku selak kejelikkan abdullah bin ubai...

aku selak artifak artifak firaun...

aku selak ketakburan qarun...



aku tahu tinta mereka bermata najis....
aku tahu ramai lagi setaraf namrud....
aku tahu waris mereka masih tersisa dan tetap berbisa...
aku nampak mereka bersepanduk "KAMI PETUALANG" secara jelas dan terang...


andai aku punyai kuasa...
andai aku punyai guilt free pass...
aku kelar tangan mukhallazoh mereka...
aku cungkil mata berdosa mereka...


kerna aku di ajar...
ma makna al-haq??...
kerna aku di ajar...
ma makna al-batil??...


kerna aku juga belajar
"padankan mengikut gambar yang sesuai"
seawal tadika lagi....

aku mual menghadap entiti...
yang tatahkan kaca pada cincin...
yang dagangkan cincin bagai berlian....
aku loya aku muntah dengan mazmumah....


kekhilaFun itu akan tetap dipandang Fun...
ketika semua orang membatu diam....
siapa yang harus di kecam??...
saddam husin atau ariel sharon ??...
soalan ini diagnosis dari ideologis bermartabat A1....
tapi jawapan dari ini akan jadi melodious yang keruan....

dear god

"Wain Taghfir Fa-Anta Lidzaaka Ahlun...

Fain Tathrud Faman Arju Siwaaka"



Tiada ulasan: