EID MUBARAK!!




asalamualaikum....
firstly selamat aidilfitri untuk semua insan yang sambut aidilfitri....alhamdulillah....lepas juga kita puasa tahun ini kan....the next is....berdoa untuk dapat jumpa ramadhan lagi untuk tahun depan..
entry kali ini aku buat atas sebab rasa bosan yang tak terhingga....bukan aku mahu kata raya ini bosan....tapi....hakikatnya....itu yang aku rasa untuk setiap kali raya dari tahun tahun sudah sampai lah ke tahun ini....aku teruskan aktiviti raya aku macam biasa....bangun pagi...subuh...iron baju....pergi sembahyang raya....huh~~~...untuk kali ke dua bulan ini....selipar aku hilang lagi....terima kasih sangat sangat....terima kasih allah bagi ujian tahap aku mampu senyum lagi.....semoga diganti dengan yang lebih baik....balik sembahyang raya....buka facebook.com....bosan.....pergi kitchen....cari makan....makan....tengok movie kat komputer....tertidur....zuhur....bangun....tengok tv....huh....entah apa apa la raya aku....ha....memang....aku memang tak pergi rumah mereka.....siapa mereka??....mereka adalah orang yang tak pernah senang dengan apa yang family aku ada....apa yang family aku ada??...aku pun tak tahu....mereka pernah keluarkan komen komen....yang berbaur tidak senang apabila family aku naik satu tingkat....aku tak mahu cerita yang selebihnya.... anda semua boleh tengok live show di mahsyar nanti.....kisah aku kisah family aku kisah mereka......biarlah mereka dengan cerita mereka....aku dan family aku dengan cerita kami....ya...memang....mereka ada kata kami kurang ajar....tak kenang mereka....mereka ada kata kami kejam....aku tak tahu kenapa....kami selesa begini.....dan aku rasa sangat tak perlukan mereka.....mungkin ramai orang boleh cakap....kami menanggung dosa yang sangat besar.....tapi tahukah kalian tahap kesempurnaan mereka sampai kami putus asa memberi peluang....sampai kami tergamak untuk buat begini.....hurm....cukup sampai situ kisah mereka....aku tak mahu jaja apa yang aku rasa tak patut.....'hold on second'...



[owh lama juga aku berhenti taip....pergi makan...pergi berfoya foya....]

hurm~....mama aku baru kongsi satu cerita....tadi ada pakcik aku datang.....aku tak sedar pun mereka datang...
sorry uncle-uncle....aku duduk kat bilik je....pasang earphone kat telinga....memang la tak dengar....volume mahu maximum....mahu tutup semua bunyi alam....lagu??...samy yusuf asma' allah.....aku nak cuba faham apa yang dia cakap dalam lirik arab dia....dapat la catch sikit...ha....lagu tue memang dalam recently played playlist aku waktu ini....alah.... lagu closing jejak rasul 15 la kalau siapa siapa nak tahu....

owh....berbalik kepada apa yang mama aku cerita....ada seorang jiran aku ini....merangkap sepupu bapak aku juga....terlibat dalam kemalangan jalan raya baru baru ini.....the worse is mangsa selamat alhamdulillah....tapi musibahnya yang aku dapat info dari sumber dari pakcik aku yang masih samar ini.....ada kanak kanak terkorban dalam nahas itu....and making it more worse is....kanak kanak itu bukan dari family dia.....kanak kanak itu adalah andalan dari orang untuk di jaga oleh family dia.....kira family dia nie ada buat servis babysitting la....sedih kan....innalillahi wainnailaihi roji'un....

dalam hal yang sebegini macam aku rasa ramai orang akan anggap jiran aku itu layak sekali mendapat cercaan maki hamun dan macam macam ayat kotor atas kecuaian yang dia buat....tapi
bagi aku....aku sangat tidak setuju jika ini berlaku....memang betul....cakap memang mudah sebab tak kena dekat batang hidung kita....mana la kita nak rasa....tapi insyallah....aku akan tetapkan rasa tidak setuju untuk cari salah orang lain walau benda ini jadi dekat aku....insyallah....

sebabnya :_

first jiran aku tu mana nak tahu perkara macam tu akan berlaku....lagi pun memang takdir budak tue untuk pergi lagi awal dari kita.....allah yang pegang nyawa kita....allah yang tentukan cara kita mati macam mana.....lagi pun....bila manusia di timpa musibah mesti emosi mereka jadi tak stabil....dalam masa yang sama....syaitan akan masuk jarum untuk cetuskan perbalahan....
dia akan bisik kat telinga manusia untuk cari orang yang patut di persalahkan....penyudahnya....perbalahan dan dendam yang tak pernah padam......



harap musibah ini dapat memberi pengajaran kepada semua orang semua insan....kita memang lemah....serius aku ulang....kita memang lemah.....kita hidup dan senang kat dunia ini pun sebab allah izinkan....sila sedar yang manusia dan alam semesta di ikat dengan pakej qada' dan qadar....

memang sedih bila orang yang kita sayang....orang yang kita kenal.....tinggalkan kita....lebih sedih lagi bila ibu ditinggalkan anak...si ibu dah penat penat membesarkan anak....dah curahkan kasih sayang yang tak terhingga....tiba tiba anak dapat seruan dari tuhan....dan kesedihan ini akan pasti berterusan....percaya lah....sila percaya dan pegang ini.....bahawa allah itu maha pemurah.....Dia lah yang maha merancang.....saat di cabutnya nyawa seseorang itu.....aku sangat yakin yang allah telah melakukan apa yang maha terbaik untuk si fulan/ah yang dicabut nyawanya tu....termasuk juga orang yang sekeliling.....

antara hikmah yang aku dapat trace dari akal stereotypist aku tentang kematian seseorang.....
-allah nak sudah kan kerosakkan yang dibuat si mati [kalau almarhum jahat]
-allah nak elakkan si mati dari terjebak kepada kerosakkan [kalau almarhum baik]
aku rasa ini sebab lumrah manusia kan cepat sangat terpengaruh dengan benda benda jahat....lagi satu allah itu maha membolakbalikkan hati....

untuk orang sekeliling si mati pulak....allah nak uji mereka....nak uji tahap kesabaran mereka....lagi satu aku nak kongsi secebis dari bahan bacaan yang aku baca....aku kurang pasti samada benda ni sabda nabi (pbuh) atau ayat quran....allah takkan turunkan ujian kepada seseorang manusia dalam bentuk ujian yang tidak mampu ditanggung mereka.....dari sini kita boleh tengok....allah tahu kita mampu tempuhi ujian yang dia bagi....dan dari hal ini aku sangat respect dengan orang orang islam palestine yang hari hari kena attack....mereka sabar dan terus berdoa....boleh ke aku katakan allah pandang mereka kuat sebab itu allah turunkan ujian kepada mereka supaya mereka terpaksa berhadapan dengan israel laknatullah.....tapi itulah yang aku rasa terhadap umat islam kat pelestine.....so that...dari sekarang aku cuba untuk pasang azam untuk terima ujian allah dengan lebih redha dari sebelum ini.....

hue~....dah panjang menulis....penat arh....di kesempatan raya ini aku nak mintak maaf kalau ada tulisan aku yang pernah buat anda semua terasa hati....aku cuma sampaikan apa yang aku rasa pada sekeliling dan tiada niat untuk buat keadaan tambah lagi buruk.....untuk sekarang aku akan tulis sesuatu yang sangat dalam sedalam sampai orang tak mampu cari diri mereka dalam tulisan aku lagi tapi sebenarnya ada....biar aku seorang yang puas hati dengan apa yang aku karyakan.....dan tiada pihak yang sakit hati dengan aku....untuk aku kurang buat dosa melalui sakit hati orang...haha....merapu apa nie?...ok lah....sampai sini je....selamat hari raya semua....maaf zahir dan batin....asalamualaikum..........

1 ulasan:

Asma’ AB berkata...

huhu.. sdihnye bc entri ko kali ni.. apepun, do'a2 la perjalanan hidup kita di ditentukan yang terbaik buat kita.. amin..

slamat hari raye rhazes. aku mohon ampun salah dan silap ye?