DESERT

aku lupa lagi
diperhati tanpa diawasi...
diawasi tanpa diperhati...
ditegah aku membantah...
kerja ini susah....
aku tahu ini susah...
tapi ini takkan berubah...
aku harus tidak mengalah....
ini sekadar permulaan yang murah...
aku cari keseimbangan pentomen ini...
ah...klimaks tak kunjung lagi...
plot aku tak mahu turuti...
bosan buang masa dan remeh kata hati...
ini rempah yang aku beli dari dulu...
hari ini aku kena masak ikut resepi aku....
mungkin juri akan jadikan aku juara...
mungkin juri buat aku jadi nombor 5...
ah...itu juri punya lidah...
kalau aku saji pada bukan juri...
usaha aku jadi tak guna...
siapa lagi mampu tentukan aku di mana?...
siapa lagi mampu jamin aku di podium pertama...
ini soalan pengalah acara...
kalah bagai laki dan menang laksana jantan...
kalau aku melalak sekali resume aku bukan diangkat kembali...
ah...itu dia soalan panel merotan tubuh aku dengan tanda soal....
itu semua nanti...
bukan masa kini perlu diterjah inti...
habiskan roti yang tinggal...
baru ambil nasi....
pasti ini tak perlu kau risau laju laju...
proses ini kalau ikut alam seyogianya perlahan...
tapi gelabah memangkin keterujaan...
membaja kelesuan pada pemikiran yang separuh berserah...
menaja pertumbuhan ke arah yang salah...
ah...ini memenatkan....
ini payah...
mengeluh kuat mana juga aku tak dihirau...
memaki busuk mana juga aku tak dikenal...
jadi apa guna pada yang tertinggal...
mungkin boleh jadi pencuci mulut...
atau esok pagi punya sarapan....


foto ihsan:
tangan kanan dan kiri milik tuhan

Tiada ulasan: