TIADA TAJUK YANG PADAN

bukan aku malas mahu ucap selamat tahun baru pada semua...cuma aku rasa bukan perlu...bukan aku tidak mahu letak satu azam untuk konon konon akan aku patuh akan aku akur berusaha macam azam aku benda yang paling perlu aku letak pada nombor satu...bila ditanya pasal azam....apa perlu dihebahkan??...apa perlu diangkat agar bisa satu alam pandang....entah kenapa aku anggap perlakuan mereka sebagai remeh....apa mereka tidak punya agenda yang prioritinya lagi penting....apa azam mereka bisa tertunai dengan sekadar berazam....

itu cerita mereka......bukan kamu bukan anda....

bila nafsu jadi panduan....semua mahu bersorak macam waktu akhir masih lama lagi....mustahil datang esok hari...mereka punya sebab relevan untuk hidup....berlandas kalkulasi kalkulasi....semua yakin pada prediksi bahawa esok mampu lagi berdiri....esok mampu lagi berwudhu sendiri....esok mampu lagi sembahyang sendiri....contoh jahat yang dipahat.....kekal melekat tanpa pelekat.....senang senang sesat....senang merempat...

itu cerita kita....bukan sesiapa....

pusing putar belit cangkuk kait sembat semua perilaku konon konon selalu akur....konon konon selalu betul....skrip tak dituruti....hilang pedoman dan lari....mencelah tengah tengah kesibukkan saf....habis jatuh jemaah macam pin bowling di hujung landasan....bukan bidang kita untuk meneroka figura figura terbatas ceriteranya.....perlu diselidiki....durjana pertikaikannya.....diberi hak mutlak untuk percaya dan berdiri.....bukan diarah yakin tanpa bukti....rugi....

itu cerita mereka yang rugi....bukan kita....

akal sihat mampu berdiri mahu jadi mentari....mahu jadi burung....mahu jadi bukan wujudnya diri sendiri...bisa pula perbandingan sewel terjadi didepan kebijaksanaan....yang terjadi bukan yang belum jadi....penat berentap sama rentak...tapi diceduk inti akarnya....keraknya ditinggalkan....tapi jejak dan bukti masih kekal....

itu cerita mesin fotokopi yang bisa berkata kata....


Tiada ulasan: