HEAVENS GATE

dari tadi aku taip taip sebab bosan....ada yang sudah cecah 3 perenggan....lantas aku tekan butang Ctrl+A dan Backspace....sudah lama mendiam bila mula balik menulis....aku jadi clumsy....padahal bukan satu kewajipan pun untuk tulis tulis di sini.....banyak lagi yang boleh aku buat.....mahu aku ceritakan kisah lampau....tapi tiada yang sesuai....aku bukan mengharungi hidup yang boleh jadi contoh....aku tekan backspace lagi.....sebentar kemudian aku tukar gambar kepala blog di atas....sebentar kemudian aku keluar borak borak dengan mama....sebentar kemudian aku review drama korea....bosan lagi....memang aku sudah kaku barangkali......

macam mana agaknya cerita orang orang yang dah lama tak baca quran.....kalau disuruh baca....pasti tunggang langgang......aku ada dengar dekat cerita alkuliyah entah cerita halaqah...tak pun khutbah jumaat.....nanti kalau malaikat kubur nak bantai kita....alquran yang jadi back up.....itu aku saja saja kongsi....kalian nak amalkan atau tolak tepi....silakan....

aku ingat lagi....masa aku ada rasa macam tak kena dengan doa qunut aku dulu.....terus aku google bacaan dalam solat....huh~....memang sah qunut aku salah....aku tak tahu nak buat macam mana....jadi tawakal saja...diterima atau tak....itu urusan pencipta.....

macam mana pula dengan urusan abang abang yang jadi pelayan dekat restoran tom yam dan makanan laut....tak pun pekerja operator kilang tempat aku kerja dulu....cilaka....urusan sembahyang tak usah ditanya.....buat macam tak ada apa apa.....lepas itu sedar pula sambil berkata....."aku tahu lah amalan aku tak banyak dosa bertimbun....."....boleh kata macam itu tapi macam tak ada effort nak ubah.....lepas itu kalau tegur kata ceramah lah....jadi ustaz lah....OMG....they were really something else.....ada pula yang yakin dengan kekuatan sendiri dengan kata kubur sendiri sendiri.....

huh~....semalam kena basuh dengan lecturer kalkulus aku....sebab tak buat tutorial jer....terus disekolahkan aku dari tadika sampai masuk universiti balik.....aku pun angguk angguk jea.....nasib baik aku ada dengar dengar imam muhammad bin idris kata...."even ko dah tahu benda itu....ko acah acah tak tahu je la bila cikgu mengajar.....".....jangan kerek sangat.....

macam mana pula dengan urusan awek awek bertudung yuna sambil memaparkan bentuk bentuk indah terlarang.....lepas itu sibuk pula bergosip gosip pasal perempuan free hair.......

perempuan free hair pula...sibuk sibuk dengan hujah "alah...perempuan bertudung bukan semua baik pun...."...

pn.roslina mantan sifu kalkulus aku cakap....perempuan bertudung kalau rembat makanan kat kafe....dosa dia satu saja.....kalu perempuan free hair....dua.....satu dosa dia rembat...satu lagi dosa dia free hair.....itu dia cakap.....dia berani cakap macam itu sebab ada seorang makwe free hair kelas aku semalam ponteng......so yang tinggal....makwe makwe yang pakai tudung.....alhamdulillah la....kalau mereka pakai ketat ketat pun aku tak nampak....sebab mereka pakai jaket fakulti.....

tak nampak lagi??....mesej yang cuba di ketengahkan pn.roslina ialah....free hair itu dosa.....antara akibatnya seperti sabda pn.roslina.....

"you'll grab your parents hand while they already one step closer to the heavens gate......you'll blame them for ignoring your own attitude.... your own body"......

jadi....jangan lah jadi palat palat melekat di mangkuk tandas....sudah lah hidup menyusahkan mak bapak.....mak bapak nak masuk syurga pun disusahkan lagi.......bukan soal aurat saja....soal semua yang jadi dosa kelak.....jadi....mari lah sama sama berdoa supaya kita tak tarik tangan mak bapak kita masa mereka nak masuk syurga nanti.....jadi lah tangan yang menarik mereka ke syurga......wallahua'lam.....

2 ulasan:

Asma’ AB berkata...

huhu.. betul jugak pe yg ko ckp.. memangla kubur sndr2.. tapi ada org2 yang bertanggungjwb ats kita pun bakal dipertanggungjwbkan jugak.. susahnya nak jadi anak soleh.. apatah lagi nak jd hamba yang taat.. tapi bila kita taat pada Tuhan, insyaAllah nak jd anak soleh tu, senang jek :)

rhazes mohamad berkata...

betul tue sist!