FIFA

assalamualaikum

aku bosan....tak dapat tidur.....macam ini je setiap malam....jadi di musim piala dunia nie....aku sebagai seorang yang tak menonton perlawanan bola sepak....sudah mula kurang ke maple....malas aku nak membosankan diri di sana.....

ada orang pernah tanya aku......kenapa tak tengok bola....mereka pelik sebab aku duduk dan selalu lepak di kalangan fanatik bola.....tapi tak terpengaruh untuk join......aku pernah pergi stadium shah alam 3 kali jer....itu pun orang bayar tiket aku.....ada jugak yang pernah label aku "loser"...sebab tak tengok bola......aku senyap jer.....malas lah nak membidas bila orang cakap macam nie kan....[huh...perasan baik dan sopan]....

ok....sini ada jawapan aku bagi.....

first..
aku tak tengok bola sebab tak masuk dengan jiwa aku......korang boleh kata aku loser.....dan aku tak marah.....tapi aku nak jugak kata korang bangang dan korang jangan marah....sebab apa??.....nak tahu??....

ok korang pergi sibuk sibuk sokong pasukan kegemaran korang....bersorak menjerit bila diorang menang.....ada ke diorang bagi korang apa apa??.....at least aku nak tanya.....korang dapat apa??....kepuasan??.....

oh....ok kalau kepuasan.....aku pun boleh kata aku puas sebab tak tengok bola.....
aku jumpa kepuasan dengan cara aku sendiri......jadi adil kan??....tak ada beza bila tengok bola dengan tak tengok bola kan?....apa pun tak dapat kecuali kepuasan......

jadi aku pilih untuk tak tengok bola......

point nombor 2 aku....

dalam masa 90:++ minit tempoh perlawanan aku boleh buat benda lain seperti melayari internet.....berfikir dan berangan angan.....dan mungkin lagi berfaedah dari menonton bola.......manakala korang akan menumpukan 60% perhatian korang dengan perlawanan......lagi lagi perlawanan yang melibatkan pasukan kegemaran korang......rokok dekat mulut tak putus putus......tak boleh diganggu.....
untuk apa??.....biasanya orang macam nie aku perhatikan.....lepas perlawanan dia akan buat highlight versi melayu pasar di maple maple.......dari style sepak pemain sampai humidity di padang waktu itu.....dan kemudian balik rumah.....puas hati.....dan esok lepak lagi cerita lagi pasal game semalam.....lusa lepak lagi...cerita lagi pasal game kelmarin......

point nombor 3

biasanya orang yang fanatik dengan bola sepak ini.....jenis yang hafal profile pemain pemain untuk pasukan pilihan mereka.....dari kakak angkat cesc fabregas time waktu sekolah dulu.....sampai mak tiri jiran drogba.....semuanya disiasat........untuk apa??......

jadi kepada yang tahu membezakan sesuatu yang sia sia dan sesuatu yang berfaedah.....mesti korang tahu kan function menghafal nama pemain pemain bola nie.....


****

lagi satu.....masa israel melancarkan serangan dekat kapal konvoi freedom flotilla dulu.....ramai gila sibuk mengecam sibuk sibuk tukar profile pic dekat facebook sebagai kempen.....tapi sekarang tengok gambar diorang dah tukar jadi baju jersi negara yang mereka sokong.....

OMG.....am i only the one who dont get what the patriotic actually meant or this scene is absolutely stupid??....kau sibuk sokong negara orang......mereka entah tahu entah tak kewujudan negara yang bernama malaysia......

itu je la point yang aku nak sampaikan untuk menyokong pendirian aku.....malas taip panjang panjang.....korang mesti pernah baca kan agenda yahudi?....sport pun termasuk kan??....tahu kan??....jadi pandai pandai lah fikir ya....selamat beramal....tepuk dada tanya iman....majukan iman untuk negara

1 ulasan:

azian azman berkata...

majukan iman utk negara?

oo...walla!

aku sgt suke motto tu...