AKU JUJUR #2 : DUIT KOPERASI SEKOLAH

assalamualaikum...

pagi itu di tingkatan 3....waktu itu aku sudah berjinak jinak dengan nikotina....maka mudah diceritakan di sini...hingus aku dah kurang meleleh....tak macam waktu darjah 6....sedang aku sibuk fokus dalam bilik tingkatan menghadap guru yang membebelkan suara suara ilmiah.....

tiba tiba aku dipanggil untuk bertemu mesra dengan encik warden....encik warden memang tampak jelas kurang menyenangi sikap aku....dengan rekod pelajar paling malas turun subuh berjemaah....oh ya....zaman asrama di sekolah dulu....mereka ada sediakan rekod kedatangan untuk solat subuh dan asar.....

motif?....urm....bagi aku motif menggiatkan law enforcement untuk penjagaan solat berjemaah ini adalah untuk memartabatkan sunnah dan merapatkan sillaturahim antara pelajar asrama.....maka kes buli ragging sampai mati jarang berlaku di asrama tersebut....maklumlah....sekolah agama menengah tinggi.....maka nilai nilai sebegini haruslah diterapkan bagi melahirkan modal insan yang berakidah dan beriman serta kaya dengan rasa taqwa....

maka tahniah aku ucapkan disini untuk pengawas pengawas asrama yang berlagak macam penguatkuasa majlis perbandaran.....semoga roh roh kalian bakal ditempatkan bersama para salehan.....salehan adalah ketua warden di sekolah aku....dan kami rapat.....memang rapat...haha

berbalik kepada pertemuan dengan encik warden....sesampai di bilik guru....dauratul muallim.....dalam bahasa arabnya....aku pun tak ingat....encik warden dengan tidak semena mena terus bertanyakan.....

"mana duit tu??..."

"duit apa?"....balas aku....

"alah tak payah nak pura pura lah....saya ada banyak lagi kerja nak kena selesaikan....awak tahu apa maksud saya kan??..."

"tak tahu..." balas aku confident dan memberikan kejujuran secara menyeluruh.....aku sedar sesi psiko menyaiko akan bermula dalam beberapa minit lagi....

for the record....aku dan encik warden pernah duduk di gazebo depan asrama dari pukul 0000 hingga 0300....itu semua bahana perbuatan fly aku dihidu oleh mereka....encik warden memaksa aku mengaku fly.....beliau juga menyaiko aku dengan cerita cerita pelik yang kononnya beliau dengar tentang aku....walhal aku tak buat.....

akibat tak tahan ngantuk dengan nyamuk yang mula gigit encik warden....dan simpati yang meninggi dengan keterdesakkan beliau untuk buang aku dari asrama.....akhirnya....malam itu apabila jam hampir menunjukkan jam 3 pagi.....aku mengaku dihadapan beliau....sambil dengan hensemnya....menceritakan secara terperinci tentang jalan jalan yang aku guna untuk fly....mana aku lepak bila fly....dan apa aku buat bila fly.....waktu itu aku terus ceritakan pada beliau semua cerita yang masuk ditelinga beliau adalah sekadar samar samar dan tidak tepat.....TAPI.....aku dengan kacak dan begitu gagah sekali menyatakan pada beliau.....

"saya boleh cerita semua benda nie....tapi saya takkan dedahkan dengan siapa saya buat kerja nie...."

hensem kan?....haha.....alhamdulillah....beliau juga tak kisah..... sambil beliau memberi tempoh sampai hujung tahun sahaja aku layak duduk asrama....the next year....i have to move out....

during that time....i was so confident that im gonna move to another school for the next year like SBP MRSM or what ever else than that school.....i voice out my confident on him.....

but damn!....form 4 dengan form 5 aku still di sekolah yang sama....berhadapan dengan beliau.....malu kan?....tapi masih kacak....tak kisah la.......

haha....back to the story psycho session on that form 3 morning....sesi tersebut berjalan lancar.....tanpa aku mengaku....haha....puas hati aku.....kali itu aku menang....ya lah....takkan aku nak mengaku benda tak buat.....aku ingat kalau beliau lempang aku.....aku nak balas dan lari laju laju.....haha.....

setelah selesai sesi tersebut....aku membuat sedikit penyiasatan tentang individu yang mendakwa aku adalah pencuri duit koperasi....akhirnya aku dapat juga tahu.....tapi aku buat rileks....sebab aku bukan suka gelabah gelabah terus attack....takkan aku nak tunjukkan sahsiah seperti pendakwa tersebut.....

aku ambil masa beberapa hari....dalam tempoh masa itu.....aku dengar cerita tak tahu betul ke tak.....bahawa awek koperasi tersebut yang tersalah letak dan menuduh aku.....aku tepuk dahi tanda kesal dan *sigh.....aku juga yang kena.......tapi demi mengekalkan awet muda dan keanjalan kulit.....aku buat biasa biasa dulu.....

sampai di satu petang....selepas selesai bermain streer soccer....aku dan beberapa kaki yang lain.....berjalan menuju koperasi untuk membeli air.....ada juga kaki kaki cilaka yang kesempitan wang kerap mencuri di koperasi ini.....siapa dapat curi air kotak memang hero skillfull waktu itu....

jadi di kesempatan ini....saya dan diri saya dan mewakili kawan kawan yang lain....ingin memohon halal untuk benda benda yang pernah kami terambil di koperasi sekolah agama menengah tinggi sultan hisamudin....formerly known without sultan word.....samth.....

sesaat aku berhadapan dengan awek koperasi yang tuduh aku.....aku terus mengherdik awek koperasi.....awek koperasi mula menggigil dan menangis....sambil meminta maaf kerana menuduh aku.....aku pun jual mahal.....maka awek koperasi menawarkan jalan penyelesaian untuk belanja pizza free.....ambil banyak mana yang aku nak.....

kaki kaki yang lain pun sibuk juga nak pizza.....maka seorang ambil satu.....nasib baik aku bawa dua tiga orang kaki je.....kalau 20 30 orang.....aku rasa bankrupt koperasi....

maka dari peristiwa tersebut aku makin matang menghadapi tohmahan dan tribulasi di hari mendatang.....kepada awek koperasi....aku minta maaf kalau kau marah aku tulis entry ni....lagi satu aku mintak maaf sebab buat kau nangis dan mengambil pizza jualan kau serakus hati....

4 ulasan:

I*K*T*I*R*A*F berkata...

fuyoooooooo..dapat pizza free tuuu..
asal x bawak sefamily teros? lagi meriah! haha :D

rhazes mohamad berkata...

haha...

kang bankrupt gak koperasi tu kang...bukan kenduri....itu rompakkan secara sukarela la...haha

~roslinda~ berkata...

p0y0 gile~
hahahaha
b0o0o0o!

rhazes mohamad berkata...

auntie nak kena belasah ke?...