BABI

assalamualaikum...

hi...this is the right time to do this and that...everything went out upside down...banyak yang perlu diselesaikan....aku macam telah jual hidup untuk wang...walaupun jual hidup adalah kebencian mutlak dari dalam sanubari...cilaka...aku malas tulis emosi di sini....bila tulis emosi...aku rasa aku sedang membina lagi emosi yang buat orang ramai mati bunuh diri....letih...semua orang letih dan akhirnya mati...

aku ingat lagi bekas jiran aku yang baru baru ini didiagnose oleh doktor sebagai mati mengejut....tapi orang banyak kata arwah kerja kuat....letih...di tambah usia yang sudah tua....banyak orang yang pertikaikan bila aku kata aku tidur 8 jam satu hari.....aku tidur....bukan aku kacau sesiapa....bukan aku tumpang makan nasi di rumah sesiapa....

aku cuma buat apa yang orang normal buat....tidur...cuma lebih 2 jam....itu pun ada yang nak kecoh....aku perlukan rehat....diwaktu berhadapan dengan si fulan ini...aku ketawa sambil sinis mempertahankan diri....konon konon aku yang bersalah sebab tidur 8 jam....mereka bilang orang dewasa cuma tidur  6 jam....

well...i cant help...sue me!...i just love to spend 1/3 from my daily life to sleep....cilaka lagi....aku buka facebook....minta maaf pada yang terasa....aku sebagai aku dan bukan sesiapa...secara peribadinya.....amat benci bila orang menaip sekejap guna capslock sekejap tanpa capslock....

MaCaM INi MacAm GaMPanG BukAn?.... 


mungkin ia akan buat aku dan secara peribadinya aku jadi macam lambat untuk baca kenyataan yang ditulis sedemikian.....dan aku benci....aku cakap aku benci ya....bukan aku ajak orang untuk benci......nanti secara tak pasal pasal....ada pula yang kata aku cerewet..dan kecoh....maka dalam hati yang terpacul dulu adalah babi....tak tahu kenapa....mungkin kerana sudah biasa.....tapi bila di rumah...bila bersama ayah mama.... babi jarang keluar....ditambat kemas....atau telah pulang ke kandang.....atau aku hipokrit agaknya bila di rumah......

maaf lah....tapi bagi aku tidak salah kerana mungkin ideologi orang melayu yang telah pandang babi sebegitu hina....walhal....babi cuma haiwan yang kotor....kalau dibanding pada kekotoran...ada juga manusia yang kotor...dari segi akhlak...moral...dan hati....lebih kotor dari babi....

paling tidak babi tidak akan membunuh anak dan buang dalam tong sampah....babi masih lagi bernaluri....owh....lupa nak bagitahu....dalam entry nie....dekat bahagian perenggan yang ada banyak tulis babi....sila baca dalam hati....nanti parents korang dengar kang tak pasal pasal kena rotan dengan hanger dari belakang.....terutamanya kanak kanak bawah umur....jangan biasakan cakap babi....sebab bila dah melekat nanti susah nak buang.....

cuba korang suruh budak kelantan buang telor diorang....bukan telur ye....telor....telur dan telor adalah berbeza dari sifat dan karekteristik.....telor = dialek.....telur = hahaha...takkan korang tak tahu.....

berbalik kepada topik babi.....babi adalah haram dimakan samada secara begitu sahaja...its fingger licking good....atau dimasak delam menu apa pun....makanan berasaskan daging babi...atau sebarang suapan ke mulut yang melibatkan babi adalah haram dan tidak halal...juga berdosa ya bila dilakukan dengan akal sedar dan waras......

tapi...hukum memegang badan babi tidak lah pula sebegitu ya puan puan dan tuan tuan....babi dan apa apa yang berasaskan babi jika dipegang adalah tidak elok sahaja...sebab itu kita perlu bersuci.....bukannya haram....bukannya dapat dosa.....jadi apa yang perlu dilakukan oleh si pemegang babi adalah....menyertu....[rootword : sertu..]

sertu dan samak adalah berbeza ya tuan tuan dan puan puan....boleh google...atau cari buku fiqh...malas nak tulis sini....

jadi rupanya ramai juga yang marah bila ada gambar seorang awek study vet. yang pegang babi tu ya....haha...awek pun buat hal....banyak banyak binatang...babi juga yang dipilih untuk diajak bergambar.....

tapi kalau ikutkan aku....yang cetek ilmu ini....aku rasa perbuatan awek tersebut tidak salah....sebab bukannya beliau makan atau gigit telinga babi itu...beliau cuma pegang...and then beliau sertu lah....macam biasa....lepas tu...masuk waktu...beliau solatlah....apa nak kecoh kecoh kan?...

korang tahu apa punca kontroversi?....ya...sudah pasti apabila narrow minded mendapat kekunci komputer dan tetikus dan ada akaun facebook....semua dipandang salah...isu yang tak sensitif pun boleh jadi sismonastik.....

jadi....para narrow minded sekalian....silalah membaca...dan banyakkan ilmu untuk setiap topik yang ingin dibincangkan.....kerana apa?....kerana korang boleh bikin pincang kefahaman orang lain....

yang jenis dah faham pula....jangan nak belagak macam babi ba.alif.ba.ya. pula.....bahasa yang digunakan untuk sesi paku memaku hendaklah berhikmah dan menunjukkan taraf ilmu anda......

apa?....cakap tak serupa bikin?....oh...ok..ok....aku tulis babi kat sini erk?....inikan ruangan blog aku....bukan aku tengah berbincang.....kalau aku tengah berbincang atau dalam urusan rasmi....aku dah lama tambat babi kemas lah....

aku tahu apa erti kurang ajar....jadi maaflah kalau definisi kurang ajar aku dengan kau kau yang terasa itu tak sama.....sebab kau mungkin melayu yang sangat pandang babi itu sesuatu yang sensitif......so...all you have to do....bentang sejadah....angkat tangan ke hadhrat Ilahi....bersyukur....

sebab Dia lahirkan kita sebagai kita....sebagai manusia....bukan sebagai syaitan.....malah kalau ada yang islam....up  lagi level syukur....sebab lahir sebagai islam....bukan manusia yang terkeluar dari senarai yang terdedah dengan hidayatullah......

cuba bayangkan....korang atau aku dicipta untuk menjadi syaitan....sesatkan orang...siap confirm akhirat masuk neraka.....

terima kasih Allah jadikan aku manusia....umat Muhammad [pbuh] lagi....

cuba bayangkan kita dicipta untuk jadi babi....asyik kena caci....sensitif lagi....hidup tak tenteram....anak babi pun jalan tunduk sebab malu mak dia babi.....

terima kasih Allah jadikan aku manusia....umat Muhammad [pbuh] lagi....

jadi yang dah ada nikmat nie....jangan nak sombong sangat lah....buat sederhana...buat macam biasa....ok....yeah...


ps : gua sepatutnya lepak maple malam nie....tapi hujan....jadi sebab tu gua bebel banyak kat sini....trimas kalau lu orang sanggup baca sampai tahap nie.....lu orang memang steady....haha

2 ulasan:

I*K*T*I*R*A*F berkata...

suka ayat ni:

"bukan aku tumpang makan nasi di rumah sesiapa...."

ha ha :D

rhazes mohamad berkata...

sukanya dia....haha