SPREAD IT OUT!!! WILL YA??

salam

gua jumpa satu gambar ni. ini adalah antara salah satu contoh kenyaataan yang buat gua rasa sedikit terganggu, tapi tak ada lah sampai tak tidur malam. dalam hal ini gua nak tekankan, gua bukan lah ustaz hebat yang mampu berhujah guna hadis hadis.

jadi dalam entry ini gua mungkin ada terbuat silap yang boleh menyentuh sensitiviti ustaz ustaz dan ustazah ustazah sekelian alam. jadi jika ada khilaf, gua minta sangat sangat, suluhkan cahaya, tunjukkan gua pedoman.

di sini gua nak papar kan satu gambar yang berisi kanyataan sebegini.

foto gua copy dari facebook 
klik untuk zooming.

OK. kenyataan dalam gambar tersebut pada awalnya gua rasa mampu menyentuh hati segenap manusia di dunia dinul islam. ia mengajak kita bersangka baik kepada Allah. mesej murni tersebut boleh saja sampai ke hati hati dan jiwa yang kudus terus menjadi memori untuk kegunaan umat sejagat kelak.

tapi gua bukan nak komplen dekat sini. gua cuma nak cakap, kenyataan kedua tersebut seakan akan membuatkan pembaca tersepit. dan seterusnya menyebarkan kepada orang orang tersayang, kalau tak sebar maka kita bersalah sebab tak ingat dekat kawan kawan.

gua memang sedia maklum menyebarkan dakwah islamiyah adalah tanggungjawab setiap umat Nabi Muhammad s.a.w.. tapi why not you confront your prospect and deliver the massage like "Tablighian" usually did. Instead of using this way, i rather spread the message directly to the people who in need with this kinda message.

 and as addition

soalan gua
adakah ini cara yang sepatutnya kita gunakan untuk tujuan dakwah?. membuatkan responden berasa bersalah jika tak sebarkan. 

and there is another example such this. yang konon konon artikel ilmiah yang panjang panjang, tiba tiba dekat footer dia ada 

Ps : sampaikanlah walau sepotong ayat.

itu gua boleh accept lagi sebab itu gua tahu hadis. tapi lepas hadis itu sometimes ada penambahan.

ok kalau lu tak nak sampaikan artikel ini lu tepuk dada lu tanya iman lu, apa agama lu?, lu renung nasib saudara saudara seagama lu. apa nak jadi, lu memang tak bertanggungjawab, lu nak makan sorang je. lu tak takut neraka ke?. lu bla bla bla bla..


tidakkah lu orang rasa tersepit bila terbaca kenyataan sedemikian. gua bukan nak condemn methodology dakwah di Malaysia atau lebih tepatnya di facebook. tapi selari dengan arabic modern proverb yang versi asalnya diasaskan Imam Muhammad Idris.

al-ilmu filqulub wala fi facebook. 


gua mula merasakan yang setiap pendakwah facebook tidak harus meletakkan pembaca atau responden dakwah mereka dalam keadaan tersepit dengan kenyataan sedemikian. jadi sebagai seorang responden islam yang rasa dirinya bertanggungjawab pada agama. silalah serap intipati ilmu tersebut ke dalam hati masing masing. untuk digunakan di luar facebook. jangan biarkan ia terperam didalam facebook.


for the record :

PS : sebarkanlah jika anda benar benar menjaga islam, sebarkan pada kawan kawan dan suruh mereka sebarkan pada kawan kawan dan keluarga mereka dan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga mereka dan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga mereka dan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga merekadan suruh kawan  dan keluarga mereka sebarkan kepada kawan dan keluarga mereka (ulang banyak kali)

ruangan ulasan dibuka untuk lu orang cakap

"kalau tak nak share dah la!!..tak payah kecoh2..gelabah!!! bajet bagus!!" <--- kindly just copy paste this!






Tiada ulasan: