PREJUDIS DAN DISKRIMINASI

Salam.

alright, since lama dah aku tak update blog dan hari ini ahad so tak salah rasanya aku update blog hari ahad, lagipun hari ahad nie memang nampak sesuai untuk buat kemaskini macam nie.

so, kita kembali kepada topik, pernah tak korang jumpa dengan pakcik korang cikgu korang ustaz korang, then dia tanya korang soalan, dah berapa lama tak sembahyang? or puasa tak hari nie?, atau any question which can be found offensive. macam lah korang jenis manusia yang tak sembahyang dan berbuat dosa tak ingat neraka.

so aku nak pertikaikan bahawa zaman sekarang banyak makcik makcik dan pakcik pakcik yang memandang serong kepada golongan belia dan remaja. sebab seorang remaja buang anak maka satu pasukan pemuda tabligh pun terkena bahananya.

aku nak cerita pengalaman aku masa menghadiri kelas ceramah memandu yang di ajar oleh seorang pakcik pertengahan usia, tak silap aku pakcik tersebut ajukan soalan pada audience pasal perkara yang paling penting dalam kehidupan manusia. and suddenly one of the audience jawab "keimanan".

in a heartbeat the pakcik respond to that person "ah!! pigi dah.." ha ha ha, and im not so sure what is the pakcik intend to, either his respond is just for fun or he really meant it. but the big picture that i try to flash here is, why when one try to be saint then others will look at him/her as hypocrite?.

this things is really happened these day, practiced especially  by lot of folks. thats why when you planing to meet your makwe's or pakwe's old man, you have behave like mofo hypocrite. it is not totally the way you have live your life like. so korang kena bawa hadiah dan berpura pura sangat bagus depan  orang tua, so that they will grant your relation with your girl/boy friend.

selain orang tua terdapat juga orang kurang berkemampuan yang berlaku deskriminasi kepada yang mampu, you know what, bila korang melepak bersama rakan rakan, mesti lah dalam satu meja itu datang dari pelbagai latar belakang keluarga. ada yang kaya ada yang miskin ada yang sederhana. jadi aku nak tujukan benda ini pada yang miskin.

macam situasi si miskin keluarkan kari ayam dan hulurkan pada si kaya, then si kaya tolak dengan penuh berhikmah bimbang si miskin tak cukup nak melantak pula, tiba tiba si miskin bersuara,

"orang bandar mana makan benda benda macam nie"
"orang kaya mana tengok sangat benda benda macam ni"

dengan rasa rendah diri. bullshit, itu bukan rasa rendah diri sebenarnya. bagi aku itu kenyataan paling berlagak  sebab memperlekehkan selera orang kaya yang kononnya memilih dan limited atau apa saja.

sepatutnya kita cuma perlu STFU bila berada pada situasi si miskin tersebut. please berlaku adil. dalam hal macam nie bukan orang kaya je selalu berlagak. orang miskin pun tak kurang berlagaknya.



konon berjaya menyesuaikan diri dengan keadaan tersepit lah. mampu survive dalam semua hal. oh please, orang hebat dia tak berlagak. dia akan dapat kawal kelebihan dan kekurangannya dari menyakiti orang lain. dan juga sifat riak.

ingat sikit riak tu boleh berlaku dalam  macam macam bentuk. dan selalunya kita tak sedar. jadi shut the fuck up bila rasa diri tu dah nak riak, tak kiralah korang miskin ke kaya.

sekian.
sumber foto

4 ulasan:

Shida Radzuan berkata...

thumbsup! =)

rhazes mohamad berkata...

thanks! hehe

anamizu berkata...

aah betol3..cik ana sokong ^^

latest entry : |penyimpan mohor besar raja-raja dah takde??|

rhazes mohamad berkata...

haha...padu semacam je sokongan cik ana nie,,haha trimas!!