AMANAT

assalamualaikum....
suatu pagi indah selepas subuh....aku rasa letih sangat.....hajat untuk study....aku mansuhkan.... selepas bermuhasabah diri.....aku dapati aku masih kurang tidur lagi....tepat jam 8 pagi.....aku sambung balik tido......buku dynamic and vibration aku letak tepi macam subjek dinamika kemahiran dekat kolej dulu.....


aku sedar subjek dinamika kemahiran lebih menerapkan unsur unsur duniawi daripada soalan soalan alam kubur....justeru untuk malas mempertikaikan kewujudan unsur unsur ini......aku memutuskan dengan keputusan yang nekad untuk menghadiri kelas dinamika sebanyak satu kali sahaja sepanjang semester.....tanda protes yang aku rasakan ideal dan unggul untuk dipraktikkan oleh orang macam aku....dan pada kali pertama aku menghadiri kelas tersebut yang kebetulannya jatuh pada tanggal yang dekat dekat dengan israk mi'raj aku telah diberi penghormatan untuk menyampaikan ceramah yang berunsur islamik di hadapan hadirin yang seramai dua hingga tiga praktikum......


untuk memendekkan cerita jemaah yang menghadiri majlis ilmu itu terkesima dengan ceramah yang aku sampaikan....walaupun tanpa persedian yang rapi ..... aku berjaya mengawal keadaan agar nampak tidak kelam kabut dan persis dengan penyampaian ceramah ceramah di al-kuliyah dan juga halaqah.....




tapi bukan itu yang aku nak cerita dekat sini....walaupun nampak macam itu ceritanya....tapi sebenarnya bukan.....nyaris nyaris aku lari dari tajuk....alhamdulillah sempat kembali kepada sebab awal....


*****
jadi untuk kembali kepada objektif penulisan.....aku cuba ingat semula.....


dalam proses mengingat...


dalam proses mengingat.....


dalam proses mengingat........


dalam proses mengingat..........


ah!.....kita selit cerita yang ini pula ya....mungkin boleh teringat cerita yang aku nawaitukan pada awal tadi insyaallah.....


****
suatu pagi juga.....mama aku sudah rancang baik dan rapi dengan ayah untuk jemput adik aku di matrik melaka.....


kebetulan pada hari yang sama.....aku tak ada kelas.....jadi aku menghabiskan masa dengan aktiviti biasa bagi bujang senang macam aku ini....tidur.....itu adalah kurikulum sampingan yang aku sertai secara sukarela....ikhlas dan hati terbuka......


sebelum berangkat ke melaka.....mama sempat menjengah ke makmal peribadi aku di rumah.....risau agaknya dengan keadaan aku yang sibuk mengkaji teknik dan posisi tidur.....sampaikan sarapan pagi pun aku tinggalkan......beliau ada menyampaikan kata dua amanat sebelum berangkat....antaranya.....jaga rumah elok elok.....kalau hujan angkat kain jemuran.....cabut wayar antena TV kalau ada guruh.....dan entah apa lagi yang aku dengar dalam separuh sedar......


dipendekkan cerita tiba tiba aku terdengar amanat tambahan yang lain....


"kalau nak keluar kunci letak dekat dalam kasut.....mama dah masak nasi kalau kau lapar dalam peti ais ada nugget boleh goreng......telur pun ada boleh goreng.....kunci motor kau aku dah letak atas meja....kunci rumah pun sama.....tak payah bising kalau nak cari....aku nak pergi melaka nie.....kau jaga diri elok elok.....jangan merayau jea....jaga rumahnya....."



aku yang tiba tiba tersedar mendapati amanat tambahan yang sarat dengan rasa tanggungjawab itu datang dari suara budak lelaki yang belum pecah.....berusia 6 tahun dan cuba mengajar aku ikhtiar hidup.....lantas aku terfikir......budak nie tak tahu ke aku pernah duduk asrama dan dia tak sedar mungkin bahawa beza umur antara kami ialah 15 tahun......


lantas aku balas dengan sopan dan menahan sabar akibat rasa tercabar....."ko tak payah excited sangat la kalau nak jalan jalan pun......aku nak tidur nie......ko blah....."


dengan muka down dan bersemangat beliau meminta diri.......setelah sedar sepenuhnya dari tidur......aku dapati wrist band aku sudah lesap.......aku mula mempersoalkan......perlu ke kanak kanak tadika pakai wrist band?.......sambil sabar dan merancang hukuman yang setimpal untuk little brother yang tahap poyo dah meningkat sejajar dengan peningkatan usia.......


****
itu cerita aku dengan adik aku yang banyak kali cari pasal dengan aku.....tapi aku sebagai abang yang baik....harus terus bersabar dan mendidik beliau dengan penuh dedikasi........


setelah menyelitkan beberapa cerita di atas.....aku masih gagal mengingati motif asal penulisan ini......jadi aku memutuskan untuk lupakan saja lah ya.....haha....ok thats all for today......

5 ulasan:

azian azman berkata...

hahaha..lawak dey adik hang ni..da cam mak2 jek bg pesan..

y3op berkata...

hahahah....adik yg baek...salute bah...

Tanpa Nama berkata...

comel je budak kecik dlm cite nie..abg die pon comel gak..haha

rhazes mohamad berkata...

abang dia lagi c0mel la..haha

cik santun.. berkata...

haha teruskan ya menjadi abg yang mithali, =)