Memaparkan catatan dengan label monologue berandal metaphora. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label monologue berandal metaphora. Papar semua catatan

SENGAL

Salam..

i try to sleep just now, but i cant due to this head ache which still left its bullshit residual inside of my head. i was about to recover from unpredictable fever, then my emotion kinda fluctuate like a simple harmonic motion graph and whatever.

so i started to think this few most annoying thing ever happened in my life. Ok lets get on the list.

same message different version


have you ever being in the middle of conversation or chatting or whatever similar, and you come out with your statement or respond. then somebody simply deny it and then repeating your idea with different version.

dont have clue yet?. let me highlight the scenario.


***
stupid A : aku bukan tak nak niaga dengan bapa aku, aku cuma tak boleh lah.

you : kenapa?..kau tak ok ke dengan bapak kau?

stupid A : bukan tak ok...ok tu ok..cuma...macam mana nak cakap erk...aku dengan bapak aku kira tak ngam sangat lah..
***



damn, can someone tell me which part the "tak ok" and "tak ngam" mutually different?. another scenario just happened to me past few days where



***
me : kak, kalau tak ada membership kad... ini normal price tau?.

kakak : ok

interlocutor B : bukan normal price lah ... cuma diskaun tu untuk ahli, kalau bukan ahli harga biasa.

me : silent [letting the stupid turn to stupider]
***

its like they purposely wanted to make me look stupid by saying a "wrong things", but in the mean time they just repeat it with different version of my word.


and another annoying things happened around me lately is. they chatting in very high tech morse code, berkias kias bagai perli memperli dan macam macam lagi.

know what. i am multifunction decipher machine version 2.0, so that i can exactly trace the message that you guys try to convey. if you wanted to make the message unharmed. kindly please make it subliminal enough otherwise just keep it in the safety vault. the contoh is going like this.



***
victim C :  lepas nie kalau saya ada bini saya nak jaga elok elok lah.

stupid D : ha...ingat tu jangan ikut perangai ayah kau tu...jaga bini elok elok.

me : perangai ayah dia kenapa?. 

victim C : mana boleh bagitahu aku dengan stupid D je boleh tahu.

stupid D : aah...kitorang memang ada banyak rahsia.

me : [ini mesti kes poligami atau masalah rumah tangga kan?...come on la rumah aku pun ada TV..]*dalam hati

***

now victim C your secret is not secret enough anymore. it even already published to a blog. the point is please stop acting like a leaking secret is still secret please. because you cannot hide the stupidity in your action when you already show it. it wont be happened in a same time.

alrighty then. i have to sleep. hope you guys can take iktibar mana mana yang patut. kalau tak puas hati tinggalkan kat komen

for the record :

School teaches you more about things you don't need to know

DRAFT

Salam..

Tahukah anda bagaimana rasanya bila mahu menulis tapi tak boleh tulis; rasanya seperti perasaan meronta ronta seorang kanak kanak yang tak dibenarkan keluar bermain di luar rumah.

for the record :

banyak gila unpublished post yang jadi draft.

PELUANG

kawan
maaf..
saat itu aku cuma mahu riang..
tika itu aku cuma mahu menang..
waktu itu aku lena didodoi setan..
dulu itu aku lupa pada tuhan

bagi aku peluang...
aku ingin pulang...
bagi aku ruang...
aku ingin tenang...

ini bukan rintihan..
ini amaran..
andai kau kawan...
jangan kau datang halang...
andai kau setan sila kau hilang...

atau kau kawan...
mahu jadi musuh ketat lagi ketat dari setan...
mari dan silakan...
ganggu aku sampai hari sekian...
sampai aku jadi malang...

mari dan silakan...
aku sudah lama sedia berperang...

foto google

MIMPI MALAM TADI

sudah tiga kali beliau ke mari...
aku akui rindu itu ada...
pertemuan pertama beliau membawa mashaf...
dialunkan surah depan aku...
tapi sayang deria aku yang kurang berfungsi...
aku tak ingat apa bunyinya...
aku tak ingat apa tajwid dan surahnya..
aku cuma ingat suasana di situ indah...

kali ke dua beliau datang lagi..
raut wajahnya indah..
bersih...
kami berjabat tangan...
tapi tanpa suara...
pertemuan itu singkat
dan rindu itu masih ada..

kali ke tiga malam tadi...
beliau hadir...
duduk di birai katil...
kami sempat berbicara..
beliau berkata...
mati itu macam disentak...
maut itu tak dapat dielak..
dan rindu itu masih ada...

tapi itu semua mimpi..
aku mahu jumpa dia lagi...
banyak kali...
sampai lali...
sampai akrab walau mimpi yang temukan kami...
dan rindu itu ada lagi..

ps: dia sudah lama R.I.P

KEBEBASAN

itu kita...
lepas kita turut dibaling....
lepas kita sama dianjing.....
baru kita melenting....
baru kita nyaring....

selama ini mereka derita....
selama ini mereka runsing....
selama ini mereka bukan penting....

anak anak kecil....
adik adik comel....
yang tiap malam tidur berbantal gusar...
yang tiap hari main berteman mortar....

yang ratusan mati tidak beralasan....
baru kita kenal sedar....
baru kita kenal ihsan....

lepas kita turut dikelar....
cacian hebat dilempar....
gesaan desakkan menjalar....
itu dari kita....

keras bunyinya....
tapi aksinya masih hambar.....
baru angau pada doa.....
baru mula buka sejadah....

ya Rahman....
maafkan kami....
kami tidak mampu selain menitipkan doa kami untuk mereka...
untuk kesejahteraan mereka....
untuk keselamatan sesama saudara....

kami lipat kemas ikhlas....
agar sampai kepadaMu.....
agar dikabulkan....
agar diberi hidayah.....
agar lebur si terlaknat celaka....
agar sejahtera Ghaza seisinya.....
ameen
 kenang mereka dalam setiap doa...

KERJA SEKOLAH : RUMUSAN BERGAMBAR


gambar di sebelah menunjukkan kasih sayang seorang pemimpin kepada rakyatnya....tanpa mengambil kira diskriminasi dan kontroversi yang bakal tercerna akibat dari salah faham rakyat rakyat yang lain yang tidak mengecapi kasih sayang itu.......


justeru.....akibat didorong sifat bertanggungjawab.....objek merelakan tenaga yang dimiliki dipindahkan kepada badan benteng negaranya demi mencapai cita cita dan kemenangan......selepas bermain badminton antibodi badan menjadi lemah dan akibat dari kehilangan tenaga yang terlalu banyak......susu badan adalah minuman yang efektif untuk mengembalikan tenaga yang hilang......teori susu ibu ini juga didukung oleh penemuan saintifik yang mendedahkan khasiat susu ibu yang mampu menyahkan kelesuan.......


antara isi tersirat yang boleh dirumuskan dari gambar di sebelah adalah sebagai seorang wanita yang mempunyai naluri keibuan......jenayah buang bayi adalah sesuatu yang seharusnya tidak berlaku.......kita sesama manusia sewajarnya memupuk sikap saling menyayangi tanpa mengira batas usia, kaum dan sebagainya yang boleh memporak perandakan keamanan di sekitar kita.......


objek di dalam gambar sedaya upaya merefleksikan keadaan sebenar dan hakikat kasih sayang itu haruslah berlaku di mana mana.....sama ada di hadapan wartawan ataupun tersembunyi.....atau selepas bermain badminton.....ini kerana kasih sayang yang ikhlas yang lahir dari hati dan sanubari manusia itu sendiri adalah solusi terbaik untuk mengikis sifat pentingkan diri dan menyuburkan hubungan baik antara pemimpin dan rakyat.......selaras dengan saranan kerajaan.......yang ingin mewujudkan suasana harmoni......pendekatan secara kasih sayang ini adalah merupakan yang terholistik seumpamanya......


sebagai seorang rakyat yang berfikiran matang dan sentiasa ingin maju.......kita haruslah menerima dengan hati yang positif bahawa kasih sayang yang dipamerkan oleh objek boleh dijadikan teladan kepada kita dalam institusi kekeluargaan.......bukan institusi masyarakat......kerana kita sebagai seorang islam......harus menyedari akan batas batas yang telah disyariatkan dalam perhubungan sesesama manusia.......lagi lagi yang bukan mahram kita.......


P/S : jangan makan sangat....tengok juga tulang ikan dalam nasi.....
FOTO KREDIT: tehranifaisal

DOPAMIN

bismillahirrahmanirrahim....
hujan rahmat aku sudah menongkah...
air yang turun dari parabola biru di atas sana....
sana tempat mereka terbang bebas macam satelit....
sini tempat semua kita diikat ketat macam pesakit...
pesakit meracau menangis melolong menjerit...
bebas lagi burung dari kita...
ceria lagi unggas berlaung seloka...
untung lagi kijang di belantara...
senang lagi keldai di belakang rumah....
hari ini dalam degil dan gelisah...
hari ini dalam riak dan haloba...
hari ini dalam celaka dan nestapa...
hari ini dalam masyghul yang tak sudah....
bergegak gempita berdekah pada rezeki yang meruah...
melalak mengeluh pada hantukkan dunia di kepala....
mengaduh pada kesungguhan yang tak berbuah...
mendongak pada kelimpahan yang tak ke mana....
berbusana emas gah ditonjol di persada...
itu kau pinjam dan bangga menayang....
kalau tuhan tarik sekarang pasti kau tersungkur telanjang....
menapak dataran megah membawa nama...
itu pun kau pinjam dan bangga menayang...
kalau tuhan tarik sekarang pasti kau tersungkur telanjang....
beroleh kudrat lebih dari biasa...
itu juga kau pinjam dan bangga menayang....
kalau tuhan tarik sekarang pasti kau tersungkur telanjang...
meneropong diri sendiri dalam keratan ini...
ini karut...
ini imaginasi gila naskah celaka si bagus-untuk-tiada apa apa.....
ini siulan sampah yang terlebih rembesan dopamin...
dia tiada apa apa....
mari tinggalkan dia terlantar sendirian menggila.....
sebahagian akhir dari kata kata mereka yang terasa......

VINI VIDI VICI

asalamualaikum....saat ini sepatutnya aku sedang siapkan tugasan yang tertangguh....tapi berakhir di sini....bosan barangkali...bukan bosan....malas agaknya....cuba cari movie movie yang belum ditonton lagi dalam hard disk....tapi...semua sudah khatam dan hafal....ah!....aku cuti dengan jiwa kosong....tak tahu apa nak buat....ada dengar ada seorang kawan nak kahwin sudah....bagus betul....muda muda lagi dah dapat kahwin....semoga kekal ke anak cucu...teringat dulu kecil kecil lagi...main kahwin kahwin....tipu lah kalau tak pernah main kahwin kahwin....kalian bukan lahir lahir terus jadi rock....terus main kereta dash yankuro....kereta tamia....mesti bermula dengan permainan kahwin kahwin....cuma budak budak sekarang je yang belum lahir lagi dah dapat permainan mewah mewah....kalau boleh memandu mesti dah dapat nisan skyline bapak dia orang belikan....owh....untungnya budak budak sekarang.....

ya....itu bukan persoalannya....aku sekadar teringat dan tulis.....mungkin dalam perenggan lepas ini aku akan tulis pula hal cerai berai....hal porak peranda.....siapa tahu....mungkin ada yang tahu....sebab dia dah baca tulisan ini dua kali atau lebih.....tapi saat aku sampai tahap ini dalam perenggan ke dua ini....aku belum tahu mahu tulis apa untuk sudahkan ini.....ini sebab aku sekadar nak layan otak dan kekunci.....kadang aku rasa bunyi kekunci yang aku tekan tekan ini dah macam bunyi kekunci yang pelakon televisyen selalu buat....laju sungguh....memang laju....kadang mata tak pandang kekunci....tapi apa yang ditaip...semua....konon konon jadi....ah!....nama pun pelakon....kalau tak berlakon bukan dipanggil pelakon....tapi nak menipu jangan lah sampai aku tahu....sebab kalau aku tahu mesti aku menyumpah....mesti aku kata celaka....kadang gelak sendiri sendiri...ah....itu memang hal mereka.....aku malas nak campur....sebab itu aku pernah dengar orang yang kata....

"hello...filem melayu ke??....minta maaf....saya tak dapat bantu...."

[pada awal orang ini cakap bahasa inggeris....dengan dialek inggeris ala ala britain macam tak tahu cakap melayu....macam tak pernah tahu apa itu belacan....macam tak pernah sarapan dengan kopi dan cekodok.....alhamdulillah....di sini aku berjaya terjemahkan....untuk dibaca melayu melayu sekalian....]

owh....sebelum itu....minta maaf sangat sangat....ini bukan bermaksud perkauman....kalau orang orang rapat dengan aku pasti tahu apa sebab aku malas mahu timbulkan isu perkauman....sebab dari mata aku kadang aku malu........ah!....itu biar aku simpan....tak mahu canangkan panjang lebar....tapi dari sudut manusiawi....kenapa perlu ada hasad pada bangsa sendiri....memang pantang sekali lihat melayu duduk tinggi tinggi....sehingga ada pernah aku lihat satu melayu haprak dalam dua senario....

senario satu
seorang melayu kaya memandu sebuah kereta BMW 7series...punya villa besar di hujung kampung.....
seorang melayu haprak berkata "cilaka....berapa juta duit haram dah dia telan??...."

senario dua
seorang cina kaya memandu sebuah mercedes benz slk200....punya ladang besar di Ipoh Perak....
seorang melayu haprak berkata "standard la....orang cina...."

untuk dua senario itu....sila fikir sendiri penilaiannya....aku ada fikir juga....ada betulnya jika senario satu itu berpunca dari seorang melayu lain yang memang berkerja makan duit kopi....aku tidak mahu suluh mana mana badan yang aku rasa paling banyak terdedah dengan makan suap ini....semua orang tahu sendiri....satu malaysia sudah tahu....tak kira lah dari hulu atau ke hilir....aktiviti mereka memang durjana.....memakai topi lagak pembesar istana....tapi salah guna kuasa untuk cari nafkah tambahan.....fahamkan sendiri fenomena ini...kalau dicerca kita marah....tapi diri sendiri yang undang musibah.....sampaikan frasa "kerana nila setitik rosak susu sebelanga"....rasanya sudah boleh ditukar....kerana "tahi sepinggan rosak nasi sekawah"....sebab bukan lagi setitik yang menjadi punca dalam era ini.....buka mata....bukan setitik....

tahu kenapa penjara pudu ditutup dan dijadikan pameran??....aku rasa bukan sebab berhantu atau sebab sebab lain.....tapi aku rasa kalau melayu melayu yang aku maksudkan sebagai hamba korupsi ini ditangkap.....aku berani jamin penjara pudu terpaksa beroperasi sebagai penjara semula.....sebab mereka bebas lah yang menjadikan penjara bukan lagi perlu dibina besar besar.....mungkin di penjara sungai buluh....satu orang banduan boleh menginap dalam dua sel sesuka hati....sebab kekosongan yang melampau....ah!....itu imaginasi aku....jangan dipeduli......

itu sebab aku benci politik zaman kini....owh ya....aku memang benci....aku tahu memang akan ada yang kata aku harus pilih salah satu.....memang aku tahu aku harus pilih satu pangkah satu.....ironinya.....aku sudah lihat politik kini dicemari dengan wang....siapa lagi yang layak aku panggil pemimpin??....siapa lagi harus aku jadikan naungan??....ya...aku perlu jalankan tanggungjawab pada negara....tapi aku juga sebagai rakyat membutuhkan hak yang perlu senantiasa tegak...bukan aku sahaja....tapi kita....kita berhak....tanggungjawab semestinya disusuri dengan hak...bercakap pasal politik memang buat aku jadi mual....

mahu tukar topik penulisan....aku boleh tukar sesuka hati....kerana karangan aku kali ini bukan untuk dibuat contoh karangan terbaik SPM...dan aku tak pernah rasa karangan aku merupakan karangan terbaik....dari bangku sekolah...tatabahasa memang aku langgar....langgar macam aku sendiri pelopor tatabahasa.....lihat bahasa melayu zaman hang tuah....waktu itu hang tuah masih lagi menggaru belakang badan beliau menggunakan taming sari.....sambil menggunakan kata ganti diri kanda, dinda, tuan hamba, ... ah!...sopan sungguh orang dahulu....berbudi bahasa.....sebab itu hang tuah kata takkan melayu hilang di dunia....kesopanan dan kesusilaan....rukun negara kan?...pernah dengar kan??....iklan radio pun ada cakap cakap......pandai pandai fikir sendiri....sebab aku bukan pandai untuk cakap cakap banyak untuk ajak pada kebaikkan....biasa orang orang sekeliling aku akan cakap aku tunjuk pandai untuk sesuatu yang aku cuba ketengahkan....jadi aku letakkan ini satu per empat menghampiri titik tengah....untuk sampai ke tengah...sila usahakan sendiri....aku punya banyak lagi perinsip yang bukan untuk dikongsi....sebab aku bukan maharajalela untuk arah orang sekarang buat itu buat ini.....silakan hampiri yang baik....jauhi yang tak baik....

Allah lihat apa yang kita buat

bosan....aku sudahkan ini di sini dahulu....mahu kembali pada tugasan yag masih meninggi....

wassalamualaikum.....

|| = PAUSE

tak mustahil kamu berhenti satu dua tiga saat untuk sambung ayat selepas ini...
tapi aku mahu berhenti empat lima enam tujuh lapan sembilan dan sepuluh hari....
untuk jamah tragedi yang mungkin bawa aku ke satu destinasi runsing yang bikin sanubari...
cekal menangis meratap diri....
meludah glory....
melontar panji...
menukar galaksi menabur budi....
responsibility aku teruji lagi....
metafora aku buta tak di mengerti...
aku lelah...tapi bukan gagal beraksi...
maaf kekunci aku biar kamu sunyi....
aku mahu berhenti sejenak tarik nafas lagi...
agar aku tidak nahas di lain kali...
mahu selak kembali kitab kitab sakti....
mahu berhenti....
untuk sambung lagi di lain hari....
insyaallah jika diizinkan rabbi...

serius|seriau|pshyco


mahu maki seseorang tapi siapa??...
mahu maki seseorang tapi kenapa??...
mahu marah bila dunia berubah.....
takut menangis semesta gembira....
takut berpijak risau diinjak...
jelapang perkasa berbatas bara...
berbudi alah berakhlak salah....
berkokok jalang ditatang malang...
menang bukan berlanjut senang...
kalah bukan berlaknat tulah....
daulat bukan bertunjang darjat...
sayap bukan beraksi tunggal...
jatuh bangun santun alam...
senyuman munafiq melengkap perenggan...
gagal sekali cuba lagi lain kali....
jatuh sekali bangun lagi lain kali...
nangis sekali ketawa lagi lain kali...
mati sekali??...



berpantang soalan berjawab sesalan....  


SAYONARA PAL!!

sayonara kau semalam masih terngiang ngiang...

canda tawa kau semalam masih terawang awang...


keluh kesah kau semalam masih berlinang linang...


aku belum sempat buat kau tenang....


aku ingin juga bawa kau terbang...


dalam satu kisah petang yang seyogia buat kau senang....


aku ingin mentari senyum terkekang...

melihat aku dan kau memintal benang...

mengait pakaian untuk sepertegak awan terbentang....

hari ini aku terbang terkapai seorang...

kerna kau telah jerih mengait benang...



TABIB : im so sorry...I've try my best....



menggigil aku kesepian....

meraung rawanku ketandusan....

bagai mega petang yang tinggalkan bulan....

bagai senja suram yang di jirusi hujan.....

aku pintalkan ini untuk bulan yang ditinggalkan mega petang....

aku nyanyikan ini buat senja suram yang dibasahi ujian....

Mereka bilang kau tak punya apa-apa
Namun bagiku engkaulah kisah silamku
Cerita lama kisah suka dan duka bersamamu




semoga mereka cekal kerana takdir manusia TUHAN yang pegang....




teleprompter untuk bumi

seratus zarah buat lapisan awan malam terus berangkai...
seratus yang datang seratus terurai....
seratus terurai seratus yang datang....
memang maju, memang modern, memang canggih...


pernah sekali tanggang berhinggap di pulau ini...
pernah sekali hang tuah bertandang di pulau ini...
pernah sekali vasco da gama menjajah pulau ini...
mereka kata bravo, excellent....


lingkungan ini pernah sekali melukis tragedi...
bila selimut bangsa ini di todak di koyak oleh yahudi...
permaisuri turun dari kerusi sakti...
yang tersisa masih lagi pertiwi yang basi....


aku ada perihal segar untuk di kongsi...
aku ada sahabat yang mampu serba serbi...
aku ada bodyguard yang bisa
ubah deria kau jadi debu kalau aku di sakiti....
tapi...mereka tetap di tepi...


kerna aku bernaung di bawah rabbi....
aku punya asset yang bisa aku andalkan untuk dunia aku miliki...
tapi....mereka tetap di tepi
kerna aku bernaung di bawah rabbi...


aku ada kemampuan untuk cipta dinasti....
pola peredaran ini pasti tertukar suatu hari nanti...
datang untuk meratah...
dan suatu hari pulang untuk diratah....
mereka pasti akan beredar berpihak bagi yang pasti....
tapi aku tetap bernaung dibawah rabbi...


aku selak diari diari bumi...

aku selak kejelikkan abdullah bin ubai...

aku selak artifak artifak firaun...

aku selak ketakburan qarun...



aku tahu tinta mereka bermata najis....
aku tahu ramai lagi setaraf namrud....
aku tahu waris mereka masih tersisa dan tetap berbisa...
aku nampak mereka bersepanduk "KAMI PETUALANG" secara jelas dan terang...


andai aku punyai kuasa...
andai aku punyai guilt free pass...
aku kelar tangan mukhallazoh mereka...
aku cungkil mata berdosa mereka...


kerna aku di ajar...
ma makna al-haq??...
kerna aku di ajar...
ma makna al-batil??...


kerna aku juga belajar
"padankan mengikut gambar yang sesuai"
seawal tadika lagi....

aku mual menghadap entiti...
yang tatahkan kaca pada cincin...
yang dagangkan cincin bagai berlian....
aku loya aku muntah dengan mazmumah....


kekhilaFun itu akan tetap dipandang Fun...
ketika semua orang membatu diam....
siapa yang harus di kecam??...
saddam husin atau ariel sharon ??...
soalan ini diagnosis dari ideologis bermartabat A1....
tapi jawapan dari ini akan jadi melodious yang keruan....

dear god

"Wain Taghfir Fa-Anta Lidzaaka Ahlun...

Fain Tathrud Faman Arju Siwaaka"